Časť výstavy KYTARY PROTI TOTALITE ktorá sa konala na pražskom festivale Metronome a následne na Pohode. Vážime si to že Chvm sa stáva súčasťou aj predrevolučnej histórie.
Bratislavská piváreň Stará Sladovňa alebo Mamut bola jednou z najväčších pivární v bývalom Československu. Stretávali sa tam študenti,štamgasti, muzikanti. Nejeden z nás tam prežil mladosť. V roku 1989 tesne po revolúcii do Starej Sladovne, ako obvykle zavítali Peter Ozi Hurtig, bubeník ktorý práve opustil skupinu Zóna A spolu s bassgitaristom Braňom Alexom. Prisadol si k nim gitarista Sveťo Korbeľ , ex Zóna A,ex Parchanti, Ex Tip. Boli to ostrieľani bratislavskí pankáči na voľnej nohe a pri pive kuli plány. Všetci traja hrali predtým spolu aj v Zóna A a chceli hrať dalej. Pri stole vtedy sedel aj Whisky civilným menom Milo Láber, ktorý zaujal post speváka. Vzniká kapela, ktorej chalani dali meno podľa štvavej, vtedy zakázanej rozhlasovej stanice Slobodná Európa. Kapela bola na svete a hlásila sa ku kultivovanému punku a rock n rollu. Onedlho vydávajú debutový album Pakáreň v roku 1991 . Okamžite oslovujú svoju cieľovú skupinu poslucháčov a stávajú sa populárni v celom bývalom Československu. Koncerty, bujaré afterparty, drogy alkohol.
V roku 1994 vydávajú skvelý album Unavení a zničení. Bol to adekvátny názov ktorý pomenovával stav duše a tela všetkých muzikantov. V roku 1995 kapela prestala fungovať Muzikanti si fúkali svoje rany a niektorí sa liečili z drogových závislosti.
V roku 2002 kapelu znovu oprášili a postavili na nohy pri príležitosti Whiskyho svadby s Dorotou Nôtovou, ktorá sa ku kapele dočasne pridáva ako klavesistka. Post bubeníka zaujal Jurko Černý z Tublatanky. Kapela naberá druhý dych. Skoro všetci muzikanti sa medzitým vysporiadali s drogovymi zavislostami z čoho sa veľmi teším. Bohužiaľ Braňovi Alexovi sa to darilo stále menej a tak ho v kapele nahrádza na poste bassgitaristu Martin Žumo Zimányi ktorý prišiel z OBD a Happy Melon.
V tejto dobe sme spolu zažili kopu srandy a spoločných koncertov. Slobodka znovu vypredávala kluby, sály a bola ozdobou letných festivalov
V roku 2003 vydávajú album Trojka. V 2014 pre zmenu album Štvorka. V Slobodke sa vystriedalo zopár muzikantov. V roku 2016 na následky dlhodobých zdravotných ťažkosti umiera skvelý človek a bubeník s veľkým srdcom Jurko Černý. Strašne smutná udalosť. Veľmi nám všetkým chýba jeho inteligentný humor. Na jeho miesto nastupuje skúsený matador Tomáš Tuleň Vojtek. (Ex Tip, Zóna A)Post druhého gitaristu zaujal Vlado Jerzy Jurča.(Ex Tip). V roku 2018 odchádza z kapely basák Martin Žumo Zimányi, vyrába piesme pre deti spojené s bábkovým divadlom. Na Žumove miesto nastupuje multiinštrumentalista,producent Laco Lučenič (Fermáta, Prúdy, Modus a Limit,známy z dlhoročnej spolupráce s Mirom Žbirkom, či v rámci sólovej dráhy v podobe vlastného projektu Laco Lučenič & Satisfactory). Laco nieje v Slobodke žiaden nováčik. Hudobne vypomáhal na jej všetkých albumoch okrem debutovej Pakárne.
Dnes má Slobodka tridsať rokov . Verím že nás ešte dlho bude zabávať svojimi piesňami a koncertami.
Sveťo, Whisky, Tuleň, Jerzy, Laco, živijó a na zdravie…
Článok v týždenníku .týždeň 12.5.2019,.Marina Gálisová .kultúra + .hudba
Po 35 rokoch na scéne stále objav
Nie je veľa kapiel, ktoré na alternatívnej scéne pôsobia nepretržite tri a pol desaťročia. A už vôbec nie je veľa kapiel, ktoré po takom čase zostanú na dráhe objavovania a vývoja. Ľahká Múza je unikát, lebo nikdy neoťažela a neustrnula. A príležitostí na to mala dosť.
——————————————————————–
Realita roku 1984 bola všeobecne sivá, posledná etapa reálsocializmu v oficiálnej kultúre prinášala zväčša trápne prevarený pop, konformný kvázirock a len kde-tu niečo lepšie. Zato alternatíva prekvitala, len si ju bolo treba vedieť nájsť. V tomto roku vznikla formácia Ľahká Múza, ešte štvorčlenná, ešte postpunková, ale už vizuálne neprehliadnuteľná. Speváčka Gudrun plus traja muži-muzikanti. Ten s nickom (vtedy sa tomu ešte hovorilo pseudonym) 677 s gitarou, German H s basgitarou a Dr. K za bicími.
Koncertne začínali v Prahe, pretože alternatívna scéna tam bola živšia, aj napriek problémom zo strany režimu. Ľahká Múza sa nikdy nechcela stať oficiálne fungujúcou kapelou s prehrávkami a zriaďovateľom. Všetko, čo robili, chceli robiť po svojom. Inšpirovali sa punkom a dark wave, ale netúžili ani hrať „tri akordy“. Klasické hudobné vzdelanie plus záujem o literatúru, divadlo, výtvarné umenie a film, to všetko ich posunulo do sfér, kam sa bežné kapely dostávajú zriedka. Po niekoľkých undergroundových akciách v Prahe sa o nej dozvedeli aj ľudia na Slovensku a objavila sa po prvý raz v Bratislave, v roku 1988, na trojdňovej akcii Rockový kolotoč.
S pádom režimu to vyzeralo, že všetko pôjde už ako po masle. Gudrun prestali otravovať eštebáci, nikto nepýtal oficiálne povolenia. Lenže prišli personálne zmeny: Ľahkú Múzu opustili basgitarista aj bubeník. Zostala Gudrun – kvôli kapele nechala na klinci sľubnú vedeckú kariéru v zahraničí – a 677, partneri aj v osobnom živote. Dilemu, ako ďalej, napokon vyriešil ich záujem o elektronickú a industriálnu hudbu a Ľahká Múza sa posunula nutne k technológiám. Bol to šťastný krok: aj dovtedy síce kapela mierila k novým métam, ale v kyborgovskej podobe, kde sa ľudský faktor kreatívne prepojil so strojovým, sa možnosti dramaticky rozšírili. Pre mnohých fanúšikov je až táto Ľahká Múza tá pravá – aj keď, ako priznáva Gudrun, niektorých zmena totálne zaskočila.
Vývoj počuť na nosičoch, ktoré kapela vydala – od magnetofónových kaziet z pražského undergroundového vydavateľstva Black Point 1990, ktoré sú už dnes raritou, cez prvé LP/CD Tieň Bolesti na labeli ZOON RECORDS, nasledujúce Chvenie Absolutna na českom INDIES Records. Potom sa objavili ďalšie albumy, niektoré v Poľsku a Litve. Najnovšie albumy vydala kapela na vlastnom labeli eXcentriX. DVD Performance z roku 2016 vyšlo aj vďaka pomoci fanúšikov cez crowdfunding. Celkovo vydali 9 albumov, z toho jeden pre bočný elektronický projekt. Aktuálne pracujú na ďalšom.
Ľahká Múza oslovuje publikum, ktoré má okrem sluchového zážitku rado aj vizuálne vnemy. V 90. rokoch bola hviezdou domácej česko-slovenskej klubovej scény a hrala na špičkových nezávislých festivaloch ako Alternatíva, Hradby Samoty, Pražské industrálne festivaly, Pohoda, Brutal Assult, Slovenské Alternatívne letá atď. Ale veľa úspešných koncertov si pripísala aj za hranicami Slovenska, na festivaloch ako prestížny Wave Gothic Treffen v Nemecku, Beyond The Veil v Británii, Castle Party v Poľsku, Dark Nation Day v Rakúsku, Gothic Night vo Francúzsku, Schattenwelt vo Viedni. Ukážková úspešná kariéra, poviete si. Áno aj nie. Ide o to, čo si definujete ako úspech, vraví Gudrun.
Aktuálne radi hrávajú v zahraničí, kde ľudia chodia nielen počúvať známe veci, ale objavovať aj nové. Vnímajú ich tam ako modernú etno hudbu, pri ktorej je spev v slovenčine príjemným ozvláštnením. Fanúšikov si kapela našla vo všetkých kútoch sveta, na Slovensku sa jej členovia občas cítia ako „domáci exulanti“. Ale vyplýva z toho istá sloboda – „môžeme hrať to, čo chceme, a potom pre to hľadať publikum,“ hovorí Gudrun. Počúvajú ich ľudia v španielsky hovoriacich krajinách, najmä v Južnej Amerike, kde sú obľúbencami čilského rádia Futuro. V ruskom Vladivostoku o nich vyšiel článok v azbuke v miestnych novinách. A na americkej základni v Antarktíde si jeden klimatológ rád púšťa ich album Sen Ohraničného Života – príznačné, nie?
Temná krása strojovo-ľudských tónov je aj v roku, keď oslavujú tridsiate piate výročie, univerzálna. Kto má záujem dostať od hudby viac, ako len prílohu k festivalovému pivu, ten si cestu k Ľahkej Múze vypátra a nájde tam množstvo nečakaných, no vždy prepracovaných a estetických sluchových dobrodružstiev. Ale aj tých vizuálnych: Ľahká Múza spolupracuje s performerkami, dokonca na vybraných akciách s kapelou vystupuje klasická baletka. Na tých menších sa stretnete so základnou zostavou (Gudrun – spev, 677 – gitara, elektronika a iNOVA – hráčka na basgitare). Hlavnou zásadou je, že nikdy nič nie je ako predtým, takže Ľahká Múza je vďaka večnému novátorstvu stále objavom sezóny. O kom sa to dá v týchto končinách ešte povedať?
Športovec
Kokry.
https://dennikn.sk/1534759/kolko-kapiel-dnes-dokaze-tak-zaplnit-velke-podium-ako-the-cure/?ref=tit
Par vtipov.
Whiskiho lietadlo po Pohode.
? Výborne.
Pohody sa zúčastnil v čiastočnom utajení aj prezident USA Donald Trump .
Časť výstavy KYTARY PROTI TOTALITE ktorá sa konala na pražskom festivale Metronome a následne na Pohode. Vážime si to že Chvm sa stáva súčasťou aj predrevolučnej histórie.
Gramo
VV….
Vetre….
KCH… Vetry
Vetry…
Už o pár dní
Pohoda
mechikóóóóó
https://youtu.be/zy8Y3R4dXyc
Keď vedľa mňa pristál na Pohode takýto alegorický voz
Smiechu som sa nezdržal
Nový popular
Geodezky
. Začiatok Pohody a film o chvm
Začiatok Pohody a film o chvm
Panks not det
Chvm
Perfekné !!!!
Výstava na pražskom Metronome a potom na Pohode
Vážsky chórus Slobodka má 30
Bratislavská piváreň Stará Sladovňa alebo Mamut bola jednou z najväčších pivární v bývalom Československu. Stretávali sa tam študenti,štamgasti, muzikanti. Nejeden z nás tam prežil mladosť. V roku 1989 tesne po revolúcii do Starej Sladovne, ako obvykle zavítali Peter Ozi Hurtig, bubeník ktorý práve opustil skupinu Zóna A spolu s bassgitaristom Braňom Alexom. Prisadol si k nim gitarista Sveťo Korbeľ , ex Zóna A,ex Parchanti, Ex Tip. Boli to ostrieľani bratislavskí pankáči na voľnej nohe a pri pive kuli plány. Všetci traja hrali predtým spolu aj v Zóna A a chceli hrať dalej. Pri stole vtedy sedel aj Whisky civilným menom Milo Láber, ktorý zaujal post speváka. Vzniká kapela, ktorej chalani dali meno podľa štvavej, vtedy zakázanej rozhlasovej stanice Slobodná Európa. Kapela bola na svete a hlásila sa ku kultivovanému punku a rock n rollu. Onedlho vydávajú debutový album Pakáreň v roku 1991 . Okamžite oslovujú svoju cieľovú skupinu poslucháčov a stávajú sa populárni v celom bývalom Československu. Koncerty, bujaré afterparty, drogy alkohol.
V roku 1994 vydávajú skvelý album Unavení a zničení. Bol to adekvátny názov ktorý pomenovával stav duše a tela všetkých muzikantov. V roku 1995 kapela prestala fungovať Muzikanti si fúkali svoje rany a niektorí sa liečili z drogových závislosti.
V roku 2002 kapelu znovu oprášili a postavili na nohy pri príležitosti Whiskyho svadby s Dorotou Nôtovou, ktorá sa ku kapele dočasne pridáva ako klavesistka. Post bubeníka zaujal Jurko Černý z Tublatanky. Kapela naberá druhý dych. Skoro všetci muzikanti sa medzitým vysporiadali s drogovymi zavislostami z čoho sa veľmi teším. Bohužiaľ Braňovi Alexovi sa to darilo stále menej a tak ho v kapele nahrádza na poste bassgitaristu Martin Žumo Zimányi ktorý prišiel z OBD a Happy Melon.
V tejto dobe sme spolu zažili kopu srandy a spoločných koncertov. Slobodka znovu vypredávala kluby, sály a bola ozdobou letných festivalov
V roku 2003 vydávajú album Trojka. V 2014 pre zmenu album Štvorka. V Slobodke sa vystriedalo zopár muzikantov. V roku 2016 na následky dlhodobých zdravotných ťažkosti umiera skvelý človek a bubeník s veľkým srdcom Jurko Černý. Strašne smutná udalosť. Veľmi nám všetkým chýba jeho inteligentný humor. Na jeho miesto nastupuje skúsený matador Tomáš Tuleň Vojtek. (Ex Tip, Zóna A)Post druhého gitaristu zaujal Vlado Jerzy Jurča.(Ex Tip). V roku 2018 odchádza z kapely basák Martin Žumo Zimányi, vyrába piesme pre deti spojené s bábkovým divadlom. Na Žumove miesto nastupuje multiinštrumentalista,producent Laco Lučenič (Fermáta, Prúdy, Modus a Limit,známy z dlhoročnej spolupráce s Mirom Žbirkom, či v rámci sólovej dráhy v podobe vlastného projektu Laco Lučenič & Satisfactory). Laco nieje v Slobodke žiaden nováčik. Hudobne vypomáhal na jej všetkých albumoch okrem debutovej Pakárne.
Dnes má Slobodka tridsať rokov . Verím že nás ešte dlho bude zabávať svojimi piesňami a koncertami.
Sveťo, Whisky, Tuleň, Jerzy, Laco, živijó a na zdravie…
Lubos Chvm
Článok v týždenníku .týždeň 12.5.2019,.Marina Gálisová .kultúra + .hudba
Po 35 rokoch na scéne stále objav
Nie je veľa kapiel, ktoré na alternatívnej scéne pôsobia nepretržite tri a pol desaťročia. A už vôbec nie je veľa kapiel, ktoré po takom čase zostanú na dráhe objavovania a vývoja. Ľahká Múza je unikát, lebo nikdy neoťažela a neustrnula. A príležitostí na to mala dosť.
——————————————————————–
Realita roku 1984 bola všeobecne sivá, posledná etapa reálsocializmu v oficiálnej kultúre prinášala zväčša trápne prevarený pop, konformný kvázirock a len kde-tu niečo lepšie. Zato alternatíva prekvitala, len si ju bolo treba vedieť nájsť. V tomto roku vznikla formácia Ľahká Múza, ešte štvorčlenná, ešte postpunková, ale už vizuálne neprehliadnuteľná. Speváčka Gudrun plus traja muži-muzikanti. Ten s nickom (vtedy sa tomu ešte hovorilo pseudonym) 677 s gitarou, German H s basgitarou a Dr. K za bicími.
Koncertne začínali v Prahe, pretože alternatívna scéna tam bola živšia, aj napriek problémom zo strany režimu. Ľahká Múza sa nikdy nechcela stať oficiálne fungujúcou kapelou s prehrávkami a zriaďovateľom. Všetko, čo robili, chceli robiť po svojom. Inšpirovali sa punkom a dark wave, ale netúžili ani hrať „tri akordy“. Klasické hudobné vzdelanie plus záujem o literatúru, divadlo, výtvarné umenie a film, to všetko ich posunulo do sfér, kam sa bežné kapely dostávajú zriedka. Po niekoľkých undergroundových akciách v Prahe sa o nej dozvedeli aj ľudia na Slovensku a objavila sa po prvý raz v Bratislave, v roku 1988, na trojdňovej akcii Rockový kolotoč.
S pádom režimu to vyzeralo, že všetko pôjde už ako po masle. Gudrun prestali otravovať eštebáci, nikto nepýtal oficiálne povolenia. Lenže prišli personálne zmeny: Ľahkú Múzu opustili basgitarista aj bubeník. Zostala Gudrun – kvôli kapele nechala na klinci sľubnú vedeckú kariéru v zahraničí – a 677, partneri aj v osobnom živote. Dilemu, ako ďalej, napokon vyriešil ich záujem o elektronickú a industriálnu hudbu a Ľahká Múza sa posunula nutne k technológiám. Bol to šťastný krok: aj dovtedy síce kapela mierila k novým métam, ale v kyborgovskej podobe, kde sa ľudský faktor kreatívne prepojil so strojovým, sa možnosti dramaticky rozšírili. Pre mnohých fanúšikov je až táto Ľahká Múza tá pravá – aj keď, ako priznáva Gudrun, niektorých zmena totálne zaskočila.
Vývoj počuť na nosičoch, ktoré kapela vydala – od magnetofónových kaziet z pražského undergroundového vydavateľstva Black Point 1990, ktoré sú už dnes raritou, cez prvé LP/CD Tieň Bolesti na labeli ZOON RECORDS, nasledujúce Chvenie Absolutna na českom INDIES Records. Potom sa objavili ďalšie albumy, niektoré v Poľsku a Litve. Najnovšie albumy vydala kapela na vlastnom labeli eXcentriX. DVD Performance z roku 2016 vyšlo aj vďaka pomoci fanúšikov cez crowdfunding. Celkovo vydali 9 albumov, z toho jeden pre bočný elektronický projekt. Aktuálne pracujú na ďalšom.
Ľahká Múza oslovuje publikum, ktoré má okrem sluchového zážitku rado aj vizuálne vnemy. V 90. rokoch bola hviezdou domácej česko-slovenskej klubovej scény a hrala na špičkových nezávislých festivaloch ako Alternatíva, Hradby Samoty, Pražské industrálne festivaly, Pohoda, Brutal Assult, Slovenské Alternatívne letá atď. Ale veľa úspešných koncertov si pripísala aj za hranicami Slovenska, na festivaloch ako prestížny Wave Gothic Treffen v Nemecku, Beyond The Veil v Británii, Castle Party v Poľsku, Dark Nation Day v Rakúsku, Gothic Night vo Francúzsku, Schattenwelt vo Viedni. Ukážková úspešná kariéra, poviete si. Áno aj nie. Ide o to, čo si definujete ako úspech, vraví Gudrun.
Aktuálne radi hrávajú v zahraničí, kde ľudia chodia nielen počúvať známe veci, ale objavovať aj nové. Vnímajú ich tam ako modernú etno hudbu, pri ktorej je spev v slovenčine príjemným ozvláštnením. Fanúšikov si kapela našla vo všetkých kútoch sveta, na Slovensku sa jej členovia občas cítia ako „domáci exulanti“. Ale vyplýva z toho istá sloboda – „môžeme hrať to, čo chceme, a potom pre to hľadať publikum,“ hovorí Gudrun. Počúvajú ich ľudia v španielsky hovoriacich krajinách, najmä v Južnej Amerike, kde sú obľúbencami čilského rádia Futuro. V ruskom Vladivostoku o nich vyšiel článok v azbuke v miestnych novinách. A na americkej základni v Antarktíde si jeden klimatológ rád púšťa ich album Sen Ohraničného Života – príznačné, nie?
Temná krása strojovo-ľudských tónov je aj v roku, keď oslavujú tridsiate piate výročie, univerzálna. Kto má záujem dostať od hudby viac, ako len prílohu k festivalovému pivu, ten si cestu k Ľahkej Múze vypátra a nájde tam množstvo nečakaných, no vždy prepracovaných a estetických sluchových dobrodružstiev. Ale aj tých vizuálnych: Ľahká Múza spolupracuje s performerkami, dokonca na vybraných akciách s kapelou vystupuje klasická baletka. Na tých menších sa stretnete so základnou zostavou (Gudrun – spev, 677 – gitara, elektronika a iNOVA – hráčka na basgitare). Hlavnou zásadou je, že nikdy nič nie je ako predtým, takže Ľahká Múza je vďaka večnému novátorstvu stále objavom sezóny. O kom sa to dá v týchto končinách ešte povedať?
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=QlVQZ3NAGW0&fbclid=IwAR2V6C6RlK5tFdcnpQJ2-6vJvw-eR9oIh9mqtRahYV4olZPcjHgiiNkX1No
Pankaci
…aj z našej garaze
Dávno to bolo
Presne !!!
Kytary proti totalite
Dobrééé !
Výstava bude na Pohode
Dnes Jurajix
https://hudba.zoznam.sk/spravy/10-06-2019-karpatske-chrbaty-predstavili-videoklip-k-skladbe-zachran-prales-vypadni-a-zalez/
Pocta RH