Sprievodné slovo

CHVM a Fukkavica records

Dychtivosť nedočkavých priaznivcov alternatívnej a undergroundovej scény a nepružnosť hudobných vydavateľstiev ma prinútila cca v roku 1985 založiť fiktívnu značku FUKKAVICA RECORDS.

Názov som prebral z lokality, kde vznikali prvé naše „štúdiové“ nahrávky. Bola to chata na FUKAVICI. Patrila Rasťovým rodičom. A aby to znelo trochu zaujímavejšie, pridal som tam jedno K. FUKKAVICA bola na svete.

Bol som v tých časoch už zorientovaný, vedel som, že podobné aktivity robí Mikoláš Chadima, ten mal značku FIST RECORDS,  motal sa okolo vlastných projektov, Extempore Band, MCH Band, ale podporoval aj iné pražské kapely: JOE CARNATION BAND, KILHETS a v neposlednom rade som ho osobne zažil predávať Hovězí Porážku od Plastic People Of The Universe … a počúvajte dobre … na kotúčoch z kotúčového magnetofónu nahraté rýchlosťou 18. Bola to veľmi kvalitná nahrávka, kupovali sme to v Bratislave v klube PRIMAF koncom roku 1985, keď sme spolu s Chadimom koncertovali na večeroch Jazzovej sekcie. Distribúciu mu pomáhala robiť Marta Chadimová. Samozrejme, že ostatné nahrávky sa distribuovali na kazetách . Chadima mal na kazetách veľmi kvalitné obaly a tie sme mu veľmi závideli. Asi mu voľakto poslal čiernobielu kopírku zo Západu pod vianočný stromček.

Ďalšou spriatelenou osôbkou v tejto brandži bol Jirka Prokš z kapiel Masomlejn a  RADEGAST z Havířova. (Počas štúdií na vysokej škole v Brne hral v kapele Třirýchlostní Pepíček) Ten spolok okolo neho sa volal RYTMICKÁ MLÁDEŽ, alebo Sružení přátel hudby v Severomoravském kraji. Mapovali kapely z Ostravy, Jeseníku, Frýdku Místku, Havířova… SLEPÉ STŘEVO – album Nečum a tleskej. Myslím, že to bola prvá kapela, kde hral Petr Fiala, neskôr hral a dodnes hrá v Mňáge a žďorp. Ďalej kapely HAPPY END, JĚŠTĚ JSME SE NEDOHODLI, RADEGAST, SMRT MLADÉHO SEBEVRAHA, KLEC, BARVY LUCKY, MŇÁGA A ŽĎORP, MASOMLEJN a BRUMEROVÁ – PROUZA, PRIESSNITZ. Niekde na undergroundových stránkach www.sopel.freemusic.cz  v roku 2008 som zaregistroval, že všetky spomínané kapely sú zdokumentované na DVD. Tak toto bol počin, mne sa takéto veľdielo veru nepodarilo. Z týchto kapiel dodnes prežíva Mňága, Priessnitz a sporadicky aj Jěště jsme se nedohodli. Najviac ma ale bavilo SLEPÉ STŘEVO a BRUMEROVÁ – PROUZA. Vydavateľstvo sa síce volalo RYTMICKÁ MLÁDEŽ, ale viem, že Jirka to nahrával sám. Bavilo ho to. Ako mňa.

Obrovskú zbierku českých kapiel mal aj Petr Cibulka, ktorého eštébáci neustále naháňali. Ten však mal v zozname aj pekelné ceny za tieto nahrávky. S ním som v styku nebol, len sme o sebe vedeli.

FUKKAVICA samozrejme plnila dve úlohy. Mapovala trenčiansku alternatívnu scénu aj scénu z blízkeho okolia. Dával som dokopy nahrávky mladých , začínajúcich kapiel. To bolo väčšinou jednoduché. Niektoré nahrávky boli stiahnuté priamo z mixu, na niektoré koncerty som so sebou ťahal veľký kazeťák a len tak na kolenách v druhej rade som ho držal. V máji  1986 som takto nahral krásny hodinový koncert BEZ LADU A SKLADU. Myslím, že to bol ich asi štvrtý alebo piaty koncert. Veľká raritka.

Druhou úlohou bola distribúcia. Tak a toto vôbec nebolo jednoduché. Veľmi inteznívne to začalo byť v roku 1987. V malom reklamnom letáčiku sa písalo: FUKKAVICA RECORDS je amatérska nahrávacia spoločnosť, ktorej cieľom nie je obohatiť sa, ale obohatiť váš kultúrny rozhľad. Poskytujeme bezplatne nahrávky trenčianskych alternatívnych skupín, ktoré sú opatrené potlačenými obalmi, niektoré aj textami. Nahrávky sú prevádzané v čo najlepšej kvalite primeranej dobe, v ktorej tieto nahrávky vznikli. Nahrávanie trvá nejakú chvíľu, ale budeme sa snažiť vaše objednávky čo najskôr vybaviť.

Ponúkal som samozrejme všetky doterajšie  albumy CHVM, trenčianske kapely HOMEMADE, ŠMOX, BEZ LADU A SKLADU, ALBEDO, DKP, NÚDZOVÝ VÝCHOD, POKER GH, TAKÉ MALÉ ZDRUŽENIE, TRENČIANSKY DISHARMONICKÝ KOLEKTÍV. Kúsok som prekročil hranice nášho regiónu a nasledovali KARPATSKÉ CHRBÁTY – Vrbové, ĽAHKÁ MÚZA – Prievidza, ZPP BAND – Žiar nad Hronom, RTM TELO – Púchov. ZEMĚŽLUČ – Brno, NASYCEN – Praha, CHAPTER – 69 – Belgicko, THE EXCESSIVES – Belgicko. Trochu som sa kamarátil s chlapíkom, čo sa volal Jostein Hansen, bol z Nórskeho OSLO a zostavil pre FUKKAVICU veľký výber nórskej alternatívnej scény, ISRAELVIS – Nórsko. V českých fanzinoch a samizdatoch sa začali objavovať malé upútavky na FUKKAVICA RECORDS a kazety začali pomaličky prichádzať po jednej, po dvoch, neskôr ich už nebolo vôbec málo a stav začínal byť neudržateľný. Dokonca v oficiálnom časopise ROCK a POP aj GRAMOREVUE vyšlo niečo o FUKKAVICI a kapela NASYCEN z Prahy tam mala reklamu, že vydáva svoj nový album u „slovenského alternativního vydavatele“. To boli silné kávy. Nejaké belgické aj nórske fanziny tiež pridali ruku k dielu.

 

Osem rokov, počas štúdia na Gymnáziu a počas štúdia na vysokej škole som sa aktívne venoval  okrem kapely aj folklóru. Na Gympli som tancoval v súbore Trenčan, (o 5 rokov neskôr ma tam prenasledovali Miško aj Peter Kaščákovci, tí však hrali na husle a violončelo v hudobnej zložke). Na vysokej škole som pôsobil v TECHNIKU. V roku 1984  sme boli na zájazde v NSR, v Nemeckej spolkovej republike a tam som kúpil kvalitný tape deck  TECHNICS, ktorý mal dolby B aj C. Na tomto som nahrával. Ďalší stroj  som potreboval na prehrávanie. Nahrával som väčšinou v noci. Nebolo to jednoduché – budiť sa každých 45 minút a otočiť pásku. Neskôr okolo roku 1988 bola situácia neudržateľná a Katka na materskej dovolenke (v 1987 sa narodil Miško, teraz basák z Náhodného Wískitu)  mi s tým pomáhala. V noci sa už nedalo neustále ťahať. Čestne vyhlasujem, že všetky  kazety, ktoré na moju adresu prišli, som vybavil, nahral, obalil do obalov, zabalil do krabice a poslal nazad. Odhadujem, že ich mohlo byť 2 500. Niektorí, ktorí ocenili moju prácu, pribalili do balíka 20, 40, niekedy 100 korún, keď bolo v balíku 20 kaziet.Taká suma tam bola asi raz.  Bol to  dobrovoľný príspevok na elektriku a nahrávacie hlavy môjho TECHNICS tape decku, v ktorých ostala na konci služby hlboká ryha. Je fakt, že niekedy som z týchto peňazí kúpil rožky pre malého Miša, lebo chod a rozvoj mladej rodiny za socializmu tiež nebol jednoduchý. Veľakrát mi však do krabice nepribalili nič a aj poštovné nazad som platil zo svojho.

Myslím, že som ten magnetofón aj raz vymenil za novší. Najhoršie však bolo rozmnožiť obaly. Všade samý ozalid, OCÉ a iné predpotopné xeroxy, z ktorých kópia ledva vyšla. Verejne sa to veľmi ťažko kopírovalo, nakoľko aj texty aj obaly vyzerali dosť podozrivo pre vtedajšiu garnitúru a vo všetkom videli nepriateľa socializmu. Je fakt, že priatelia sme neboli.

Fukkavica po roku 1991 funguje len ako dvorná značka kapely CHVM. Prišlo čarovné obdobie výpočtovej techniky, nástup CD, farebných tlačiarní a farebných kopíriek. Toto keby sme mali v dobe za socializmu, tak nechcem vidieť, čo by sme robili.

Výnimku sme urobili len pre našich mladých  NÁHODNÝCH WÍSKITOV, pomohli sme im vydať prvé aj druhé CD. A pamätám si na jedno expresné vydanie 50 CD kapely VYDRAPENÁ BUŽÍRKA PANK SYSTEM. Bol to singel. S legendárnou skladbou: Skok o tyči – páľ do pi… Zrealizovali sme to za 2 hodiny. Potreboval to súrne Michal Kaščák. Čo by sme pre neho neurobili ?!

V 1995 vydávame CD CHVM – Nová doba so starým obsahom, lisované v Zlíne s nákladom 550 kusov, v roku 2000 Panika, napaľované 900 kusov, v roku 2005 Plesniví starci napaľované 2000 kusov, v roku 2007 CHVM PANK lisované 2000 kusov, v roku 2009 TUNEL, lisované 3000 kusov.

Všetky sú rozdané…slušná charita, že ?
Luboš Vlach v roku 2009 v punkovom časopise píše:
Majú rôzne podoby a uniformy/v tých zelených rovnošatách/tmavých, bielych, čiernych/hnojiť by sme ich mali a kypriť/veď z radosti nám vykvitli/drogy, hašiš, tráva, koks/ akoby tých policajtov/ nebolo už dosť/mrkva , petržlen a celeru dosť/ rastú vedľa seba/ v radoch, lánoch, sadoch/, zpívají punkoví veteráni /plesniví starci/ CHVM na své poslední desce PANK., vydané opět Fukkavicí. Odvahu!!! Mimochodem , Fukkavica records důsledně řadu let naplňuje koncept do it yourself. I tato (legálně lisovaná) fošna je opatřena překríženým céčkem v kroužku „COPYLEFT – žiadne právo nie je vyhradené . Šírenie tejto nahrávky je vítané!“ Anticopyright: akoby toho nebolo už dosť, daj si cesnak pre radosť…!/

P.S. Počul som, že ťažké srdce má na mňa skupina RTM. Telo. Sťažujú sa, že som na ich albume zarobil majlant… „Chlapci, veľmi ma to mrzí. Ale ten Mercedes, čo som si za to kúpil, mi ukradli!“

LUBOS CHVM



 

 

 

 

 

 

MAŤO PANKOVÝ ZBERATEĽ

Veľká vďakla patrí naášmu kamarátovi MAŤOVI PUNKOVÉMU ZBERATEĽOVI z BRATISLAVY, ktorý neúnavne digitalizuje všetky fukkavicové kazety. Má odmakané neskutočné množstvo hodín na tomto projekte. Bez neho by sme tento chlievik – FUKKAVICA RECORDS veľmi ťažko dali dohromady.  Maťo, ešte raz klobúk dolu a ďakujeme.

LUBOS CHVM