Lubo práve som to nove cd dopočul,,,,,,, no a keďže za najlepší váš výtvor považujem CD chvm 1996,, tak toto nové sa mu prinajmenšom vyrovná,, výborné gratulujem…. M
Milí priatelia a fanúšikovia kapely CHVM, prispievatelia resp. darcovia v našom projekte STARLAB CHVM 40 rokov.
Oznamujeme Vám že dnes sme dokončili poslednú časť celej konzervy – USB kľúča CHVM 40. Bol dokončený film CHÓR VÁŽSKYCH MUZIKANTOV 40 ROKOV V PODZEMÍ. Znamená to že v blízkej dobe budeme expedovať sľúbené odmeny, USB s 10 albumami CHVM, filmom, 2 knihami, Cesta od boľševika k nezávislosti, Underpunk, 4 live koncertami a klipmi. K tomu CD CHLIEV a tričká 40 rokov CHVM.
Ďakujeme Vám za podporu a trpezlivosť. Bez Vás by sme to nedokázali..
S Pohodu súvisí aj oslava vašich 30 rokov na scéne v roku 2010, keď hlavným darčekom bolo, že ste si mohli zahrať s vašou obľúbenou skupinou The Stranglers. Zaujímalo by ma, ako to prebiehalo medzi Vami v zákulisí?
Miško Kaščák nám zabookoval do daru naše idoly The Stranglers. Hrali sme vo štvrtok večer len CHVM a The Stranglers. Toto bol pre nás neskutočný zážitok. Prvú pieseň, ktorú sme sa v kapele naučili hrať v roku 1980, bola pieseň „Hanging around“ práve od nich! Hrávame ju dodnes, len so slovenským textom. U nás sa volá „Hazardný hráč“. A počas koncertu sa k nám bez prípravy pripojil klávesák zo The Stranglers – Dave Greenfield a tú pieseň hral s nami. (Počas prípravy tohto článku Dave vo veku 71 rokov nečakane zomrel.) Celý koncert tiež vyjde na USB CHVM 40. Priznám sa, že v tú noc sme od vzrušenia a dojatia nemohli spať. Ten pocit keď v backstage pokecáš so svojimi idolmi a potom si zahráš spoločný koncert je neopísateľný. Doteraz mi naskakuje husia koža. Ešte raz vďaka za to Miško.
Málokto vie, že za zrodom Pohody stojíš aj ty a že ste hrali s CHVM na jej prvom ročníku roku 1997. Dnes má Pohoda 23 rokov a etablovala sa ako najúspešnejší festival na Slovensku (tento ročník sa žiaľ neuskutoční kvôli situácii ohľadne pandémie). Čo teba na Pohode stále baví?
Stáli sme pri zrode Pohody. Nielen s kapelou CHVM, ale pri prvých ročníkoch sme kamarátsky požičiavali kopírky a tlačiarne štábu a pomáhali sanovať finančné straty z prvého ročníka. Dodnes sme s našou geodetickou firmou partneri Pohody a dva týždne pred začiatkom vytyčujeme na letisku polohu všetkých objektov. Takisto firma gitaristu Juraja projektuje areál Pohody a zároveň zabezpečuje statiku všetkých stavieb. Sme hrdí na tento festival s úžasnou atmosférou. Michal Kaščák tvrdí že CHVM budovalo na začiatku svojej tvorby základy alternatívnej hudby a teraz každoročne buduje základy festivalu Pohoda. Mali sme tam tento rok hrať už desiaty krát. Snáď teda o rok.
Roku 1989, tesne pred revolúciou, sa natočil pre Triangel videoklip k vašej skladbe „Chamelón“, ktorý ste ale v premiére nevideli. Črtala sa pred vami zaujímavá hudobná kariéra, ale nakoniec bolo všetko inak…
Do Trianglu sme natočili na tú dobu vcelku bláznivé video. Premiéra sa konala počas Nežnej revolúcie a keďže akurát v TV dávali prenos z Václavského námestia, tak sme ten klip uvideli až o päť rokov. Pustil nám ho Michal Kaščák. Po revolúcii sme začali súkromne podnikať a kapela išla asi na tri roky koncertne bokom. Celú tú našu snahu dokončili naši priatelia Bez ladu a skladu, ktorí po nás ten Trenčín, mesto alternatívnej hudby, reprezentovali.
Vaša značka Fukkavica records je veľmi produktívna. Okrem albumov CHVM dostali jej prostredníctvom podporu aj ďalšie kapely a taktiež ma zaujalo Vaše internetové „Trenčianske bublanie“ pre české rádio Dráťák (www.dratak.cz).
Fukkavica records mala na začiatku funkciu mapovať trenčiansku alternatívnu scénu. Potom sme pribrali aj ďalšie slovenské kapely. Pribudla nórska a belgická nezávislá scéna. Kazety sme nahrávali doma s mojou Katkou a opatrili sme ich pútavými obalmi z prehistorickej kopírky. Dnes Fukkavica funguje ako dvorné vydavateľstvo našej kapely. Vydali a rozdali sme 2000 kníh a 20 000 cédečiek. Trenčianske bublanie bol 27 dielny seriál rozhovorov s hlavne trenčianskymi ķapelami, ktoré vysielalo undergroundové rádio Dráťák. Všetky diely sú na našom webe.
Chór vážskych muzikantov * 40 rokov nezávislej tvorby
Trenčianska undergroundová kapela CHVM vznikla v roku 1980. Svoju svojbytnú hudbu tvorí a vydáva už 40 rokov na vlastnej značke Fukkavica records. Chceme vás inšpirovať k nahliadnutiu do sveta tejto živorodej časti nezávislej hudobnej scény. Otázky Ľubošovi Dzúrikovi – lídrovi kapely CHVM, položila Gudrun, speváčka z Ľahkej Múzy, ich dlhoročná hudobná priateľka.
Ľuboš Dzúrik
Pred 40. rokmi ste založili kapelu, ktorá sa hneď prvým vystúpením v 1981 ešte pod názvom The We zapísala do pozornosti. Čo vás k tomu podnietilo?
Ako spolužiaci tretieho ročníka miestneho gymnázia, sme boli dobrá partia a mali sme radi dobrú hudbu. Premlel sa okolo nás rock, disko, new wave aj punková vlna. Vždy som túžil hrať v kapele, ale horšie to bolo s ovládaním nástrojov. Jediný skutočný hudobník medzi nami bol JéBé (Julo Berith, gitarista), ktorý nás ostatných potom všetko naučil a o rok sme vyliezli z pivnice mojich rodičov. Hard rock sme neboli schopní zahrať a tak sme zvolili jednoduchší punk. Očarili nás vtedy britský The Stranglers. Naše prvé vystúpenie malo až taký „úspech“, že politický pracovník nám po druhej piesni vypol elektrický prúd. Ráno sme stáli nastúpení u súdruha riaditeľa a ten nám oznámil, že nezmaturujeme. Vcelku dobrý výsledok na prvý koncert.
Etablovali ste sa v Čechách a spolupracovali s Jazzovou sekciou. V tej dobe bol každý koncert neistý z dôvodu, či tam namiesto aparatúry a priaznivcov nebudú páni z ŠTB, ktorí spájali politiku a umenie v jednu „protištátnu“ činnosť. Zažili ste aj vy niečo takéto?
Od roku 1982 sme sa ocitli v Bratislave a tam sa to naozaj začalo. Hrávali sme na večeroch Jazzovej sekcie v klube Primaf presne pod Bratislavským hradom. Tam sme už boli pod drobnohľadom ŠTB ako známa firma. Prvý koncert v Čechách sa sme mali hrať v roku 1985 v okolí Olomouca s MCH Bandom. Nakoniec ho ŠTB rozprášila ešte pred začiatkom. Takých koncertov potom bolo ešte asi desať, kde sme si vôbec nezahrali, len dobre pocestovali. Ale nesmierne nás to bavilo takto sa pohybovať na hrane, nevedeli sme nikdy, či nás za koncert na druhý deň nevylúčia zo školy alebo nevyhodia z práce. A písali sme stále tvrdšie dvojzmyselnė texty, ktoré nastavovali zrkadlo vtedajšiemu zriadeniu.
Zoznámili sme sa v Bratislave okolo roku 1984 a o rok neskôr sme spolu koncertovali v klube Primaf, kde som s vami spievala. Ako vám doba štúdia na VŠ pomohla ďalej vo vašej tvorbe, či kontaktoch?
V Bratislave sa motala po koncertoch kopa ľudí, spoznali sme sa dobre s Mikolášom Chadimom. On doviezol do Primafu kopu nahrávok českých zakázaných skupín Plastic People of the Universe, Jasnú Páku, Máma Bubo. S Mikolášom dodnes spolupracujeme, hrá nám na saxofón aj na novom albume. Na jeho podnet som založil v roku 1985 nezávislé vydavateľstvo Fukkavica records, ktoré funguje dodnes.
V 88-mom ste hrali na Rocklete, v 89-tom na pražskom Rockfeste. Čo vám k tomu pomohlo?
Čo sa týka Rockletu, to bol projekt, kde asi 600 skupín poslalo kazety s nahrávkou a vybrali dvanásť kapiel. Potom každá kapela nahrala jednu pieseň, ktorá vyšla na vinyle s názvom Rocklet 88 .To bolo prvý a posledný krát, čo nám niekto niečo oficiálne vydal. V prípade Rockfestu 89 v Prahe v tom mal prsty Agnes Snopko. Vystúpili tam vtedy všetky zásadné české ķapely a zo Slovenska Bez ladu a skladu, Zóna A, Dežo Ursiny, Dodo Šošoka, Marián Varga, Vidiek a Chór vážskych muzikantov. Záznam z tohto nášho koncertu vyjde na pripravovanom USB k 40 výročiu CHVM.
Koncert zo skúšobne Chvm v budove Geo3 Trenčín dokazuje že kapela je vo skvelej forme a podľa mňa zreje ako vino. Mňa na basu dokonale zastupuje Peter Kops a navrativši sa JéBé dáva kapele ten charakteristický chvmåcky punc. O zvuk sa postaral mixpultový mág Miško Revilak. Kapela hrá s chuťou, Radosťou, s prehľadom. Hoci sú už viacerí z muzikantov plesniví starci, ide z nich charizma a tajomná energia. Ja som nesmierne rád že kapela frčī ďalej a verím že o 10 rokov sa dožije päťdesiatky.
Klavesy Chvm Ivana Masarika zažili už všeličo. Dokonca na nich hral aj klávesak Stranglers Dave Greenfield s nami na Pohode 2010. Myslíte si že sa ešte dočkajú aj nálepky CHVM 50 ŕokov?
„Dva krát vstúpiš do tej istej rieky..“ alebo úplne neobjektívna „recenzia“ na album CHVM Chliev.
Ako viacerí viete, na tomto albume som sa podieľala pod nickom B-Rabbit ako vokálnymi vstupmi, tak aj textrárskymi. Preto všetko čo napíšem, bude absolútne subjektívne. Taktiež sa poznám s kapelou cez 35 rokov (od 1984, keď vznikla aj Ľahká Múza) a mala som možnosť s nimi istý čas nacvičovať skladby pre dnes už kultový koncert v klube Primaf v roku 1985, kde vznikla aj nahrávka zaznamenajúca aj moju skladbu Šialené Sanatórium. Toľko nevyhnutnej histórie a teraz preskok do prítomnosti.
CHVM si na 40te výročie svojej existencie nadelilo album Chliev, ktorý systematicky začali nahrávať od roku 2018-2020, pričom moje vstupy vznikli pred Veľkou Nocou roku 2019. Dohodnutý bol len cover skladby Šialené Sanatórium, ale práca nám išla tak od ruky, že Ľuboš Dzúrik vybral z nahratých podkladov zopár motívov a nechal ma voľne do hudby improvizovať. Keďže išlo len o základné nápady, nedalo sa už vtedy posúdiť, čo všetko sa v tých skladbách bude nachádzať. O to zvedavejšia som bola, ako to na koniec všetko dopadne a kde sa môj hlas vynorí z útrob skladby. No a na to mi dalo odpoveď až dnešné počúvanie albumu. Ano, dnes som si ho totiž vypočula prvý krát. Čakala som na vhodnú atmosféru a tou sa stala dnešná dušičkovo-testovacia nedeľa. Akoby prítomnosť predznamenala obsah celého albumu, ktorý je z kontextu doby v ktorej žijeme absolútne aktuálny. Album má 15 skladieb, pričom texty sú od rôznych autorov aj mimo CHVM, ale obsahovo na seba neuveriteľne naväzujú a tvoria tak kompaktný obraz mysle jednotlivca, ktorý už veľa zažil, je konfrontovaný so stratou blízkych, chápe bezvýchodnosť turbulencií korporátneho kapitalizmu, ale napriek tomu odmieta kapitulovať a stať sa len bezvýznamným číslom v analýze hospodárskeho rastu spoločnosti. Texty sú poriadne ironické, sarkasticky vtipné až morbídne, spievajú ich viacerí deklamátori, ale v celkom poslednej skladbe sa text končí „prachy a intrigy, sú symbolom doby, stále však dúfam, že sa to zmení…“ Čo sa týka hudobnej časti, je to ako vstúpiť jednou nohou do tej istej rieky…Rozumej, je tam to, čo od CHVM čakáš…ich rukopis je jasný a nezameniteľný…ale tá druhá noha vstupuje do rieky novej, zvukovo rôznorodej. Moderný zvuk gitár Jula Beritha sa preplieta so saxofónmi, rocková basa a bicie tomu dávajú uzavretosť minimalistických groovov a celkovú údernosť už vyšpikujú vokálne party. Mužské a prekvapivo aj ženské. Najprv nastupujem v piatej skladbe Loď, ktorá sa mi osobne veľmi páči po hudobnej stránke. Určite v tom hrá svoju úlohu aj elektronicko /symfonický podklad. Do neho sa krásne zahryzáva môj vokál, ktorý je ale v mixe dosť utopený a tak ho poslucháč nájde zrejme až po viacnásobnom počúvaní. Ako sólovej speváčke Ľahkej Múzy, kde vokálne dominujem, sa mi to ale možno len zdá a všetci to počujú výrazne (takže toto berte prosím s rezervou :-)). Ďalej pokračujeme do skladby Nalejme si čistého hnusu, kde občas vyplávam na povrch a najlepší mix je podľa mňa v skladbe Sloboda. No ale v skladbe Šialené Sanatórium nemusím bojovať o pozornosť poslucháča. Tá patrí len mne. Baví ma jej nový šat a ak som si nevedela predstaviť, ako bude na albume pôsobiť, tak som spokojná a hovorím jednoznačne, tá sa usadila ako šľahačka na pudingu! Od Sanatória šlapeme pomaly ku koncu albumu a podľa mňa najlepší odpal má úplne posledná až punková vec Dosratý a došťatý. Jednoznačne dobre zoradený a vyvážený playlist!. Toto nebude rozhodne žiadne radové album pod gauč, ale to, čo bude hrať v autách, obývačkách či sluchátkach mp3 prehrávačov. Je veľká škoda, že tento druh produkcie si nemôžeme napríklad bežne vypočuť na vlnách rádia FM, kde chýba rubrika, ktorá by sa zaoberala česko/slovenskou alternatívnou hudbou. Napriek tomu verím, že album potešil ako Juraja Kušnierika, tak aj ostatných priaznivcov tohoto druhu v skutku nezávislej kultúry. Lebo len takí ako my vieme zobrať všetky mŕtve body a pretaviť ich do niečoho tak živúceho, ako je hudba! Bolo mi cťou byť súčasťou tohoto projektu a ak to dovolí situácia v budúcom roku, zahráme si všetci konečne na tej super akcii k Vašej 40tke! Punk´s not dead!❤️
„My nemame modré auto
my nemáme peniaze
peniaze sú všetko
láska je len slovo
za peniaze žena
hoc aj nakazená….“
Presne takto v roku 1984 skupina DKP nastavila zrkadlo rebríčku socialistických ideí a morálnych hodnôt. Za túto ich odvahu som ich vždy mal a vždy ich budem mať veľmi rád….
Po ukončení účinkovania v skupine Ajhľa po Gympelrocku 1984 vzniká v Trenčíne ďalšia veľmi zaujímava kapela. Z Ajhľy odchádzajú basák Peter Kops , zručný hudobník vypilovaný v cimbálovej muzike na kontrabas (momentálne hrá v Chvm) a Tibor Hlísta klávesy. /Neskôr moderátor FUN RADIA, zomrel vo veku 40 rokov po ťažkej chorobe/.ˇGitarový mág Jano Korienek, milovník všetkých Zeppelinov a Parplov, ale aj King Crimsona, Hendrixa a Doors. Trochu menej zdatným hudobným článkom ako Jano, bol Peter Cigáň, bubeník, ktorý kapelu držal hlavne ideologicky. Peter preferoval NEUE DEUTSCHE WELLE, kapely IDEAL, TRIO, DAF a aj podľa ich vzoru na koncertoch stál za jedným bubnom a minimalisticky hral a spieval.
Kapela rýchlo pripravila krátky repertoár v tejto zostave a s radosťou po Trenčíne koncertovala kde sa dalo. Najdlhší koncert ktorý zaznamenala FUKKAVICA RECORDS bol v roku 1986, keď predskakovali začínajúcej hviezde …BEZ LADU A SKLADU v klube Lúč v Trenčíne . Bedly ich vtedy uviedol so slovami…Vítam tu našich kamarátov zo skupiny DKP-čertove volky… Chlapci zahrali asi 25 minútový set. Na klávesy však už hral Peter Červínek a mám dojem že začali už používať aj elektrického bubeníka. Cca v roku 1986 sa rozpadli. Ešte v roku 1986 som zachytil ich magický koncert v kine HVIEZDA , na akcii Trenčiansky festival mladých. Do svojich radov prizvali aj MAJA CIGÁŇA – KLAUSA-spev a miestneho mentálne postihnutého maskota JANKA DEMKA, ktorý v brokátovom obleku predstavoval ich tanečnú zložku…apropó tento JANKO DEMKO sa pravidelne zúčasťňoval súťaží a festivalov, spieval jednoduché pesničky a tancoval podivné kreácie, za čo si vyslúžil obdiv a úškrny publika. DKP ho však potiahli. JANKO nakoľko bol homosexuál, neskôr zomrel na AIDS. Po ich reinkarnácii v roku 2000, keď DKP boli pozvaní na 20te výročie kapely CHVM im muzika opäť zavoňala a po totálnych personálnych zmenách postavili novú kapelu, ktorá sa skladala z veľmi kvalitných hudobníkov. Na bicie pricválal na pomoc IVAN PAVLÍK z AJHLY. ( teraz AC TN) , na klávesy dovtedy neznámy ROMAN BUNČEK, na spev JURO ZORNIČKA z POKER GH. …Peter KOPS – basa po nezhodách odišiel do CAPTAIN SLICE a tak isto aj IVAN PAVLÍK do ŠMOXU. Tí náhradníci boli už pre mňa menej dôverne známi, viem len toľko že na bicie hral zručný HEŇO z kapely KRIMINAL a na basu hral Braňo Moťovský ( neskôr Take Shelter). V každom prípade toto bola kvalitná rocková muzika, ktorú chcel Jano Korienek vždy robiť, ale opäť sa im to rozsypalo asi v roku 2005. Príčinou boli bubeníkove drogy a klasický ľudský faktor.
Ahoj.nebudem plytvať slovami.Chliev je výborný album,dostal som čo som očakával,moje obľúbené sú Fialky, Loď a Dosratý a došťatý a zvuk celého albumu ma nenormálne baví. veľmi sa teším keď to situácia dovolí a budem si to môcť užiť aj pod pódiom.
Ste legendy,otcovia zakladatelia,ale stali ste sa nimi kvôli tomu že hudba ktorú hráte je postojom,z ktorého ste za 40 rokov neuhli a nezabudli na underground.a kým tu underground bude, verím že nezabudne a vás.
HVM: Chliev – album legendy charakterizuje slovo pestrosť
Chór vážskych muzikantov nie je iba legenda. Stále má čo povedať.
CHVM: ChlievPôvodne to ako trilógiu zrejme nezamýšľali, ale vyšlo to tak.
Nový album legendy slovenskej alternatívnej scény Chór vážskych muzikantov -CHVM zavŕšil trilógiu poslednej dekády Tunel, Bordell, Chliev.
A možno prehlásiť, že najnovšie CD Chliev je najzaujímavejším spomedzi týchto troch albumov.
Tie začali vážski muzikanti tvoriť ako akúsi novú etapu skupiny. Už vedeli, že sú kapela z čítanky, teda, že sa bez ich nezaobíde nijaká encyklopédia slovenského undergroundu a už tiež vedeli, že ich nečaká žiadny singlový hit, ktorým by rozbili rozhlasový éter a Expres by preň menil svoj formát.
Detské sny sa im splnili, oslávili neskutočné 40. výročie, zahrali si na veľkom pódiu s The Stranglers – detskými vzormi, dokazovať si nemusia nič, tak sa stále hrajú. A je to skvelé. A treba povedať, že na rozdiel od našich západných susedov je na Slovensku kapiel tohto rangu ako šafranu.
CHVM pripravili pestrú kolekciu noviniek.
Spojili na nej nespojiteľné osoby, ako básnika Antona Pižurného a multiumelkyňu Gudrun z Ľahkej múzy (tu ako B-Rabbit).
Dali si záležať na textoch a na zvuku albumu, ktorý odhaľuje aj ich nedostatky, taký je dobrý. Kapela ich ale nijako nerieši, autenticita (veľmi správne) dostala prednosť.
Prestrosť zvýrazňuje striedanie hlasov za hlavným mikrofónom.
Ako Elán v najlepších rokoch. (To len podpichujem.)
Cédečko rozbieha titulný Chliev, na ktoré nadväzujú výborné Fialky s temným textom navrátilca Jula Beritha.
Vypointované sloganovité Pižurého texty Koľaje a List vo fľaši držia líniu temnoty podzemia. Mrazivá atmosféra.
V Koľajách a výbornej Lodi sa na base, ale aj ako spevák prezentuje hlavný hýbateľ CHVM Ľuboš Dzúrik, inak dnes viac nehrajúci kormidelník tejto undergroundovej lode. Jeho basový zástoj na ostatných skladbách zaobstaral Peter Kops, ktorý je podpísaný až už pod zmieneným zvukom cédečka.
Ľuboš prispel aj výbornými textami. Okrem Lode, sú to punkové Skartovačky a záverečná (ako vždy, to najdrsnejšie nakoniec) pieseň… Veď si vypočujte, ktorá. Najhoršie je, že vám aj po doznení hučí v hlave.
Z autorov textov ešte vyzdvihnime Tóna Sulíka (Všetko sa dá, s chytľavým sloganom a Chyťte zlodeja, s miernym významovým posunom tohto okrídleného úslovia) a Renátu Kaščákovú („vyřádila“ sa minule na projekte Modré auto, vydanom spolu s Bordelom, teraz prispela jedinou, o to silnejšou skladbou Kult tuku). Ale slabého miesta niet ani u ďalších autorov. Pestrosťou piesní sa CHVM vyhli vate, čo sa im v minulosti nie vždy tak darilo.
Hudobne je to temný alternatívny nudergorund, no songy nestrácajú pesničkovú formu a často z nich vytŕčajú znaky punkovej hravosti. Pre zaujímavosť, Správa využíva podobný riff aký mali Chiki liki tu-a. Z albumu je jasné, s akými kapelami sú CHVM v rovnakom bahne, a zjavne sa v ňom dobre rochnia.
Na albume sa odzrkadľuje, že chlapci už nie sú najmladší a majú svoje zdravotné komplikácie. O to naliehavejšie znie napríklad až deklamatívny hlavný vokál Mira Punu v takom Liste vo fľaši, aj inde.
Spoza celkového temného (nielen) textového vyznenia prekúkajú po viacnásobnom počutí (v aute) sporadicky lúče nádeje a veselosti.
Atmosféru umocňujú hostia. Mikoláš Chadima je v tomto žánri top, spomenúť ho treba už z princpípu.
Gudrun aka Black Rabbit oprášila niekdajší spoločný song s CHVM Šialebé sanatórium s rozkošne naivným divokým textom a prispela i vokálmi. Prvý raz sa pridali aj externí speváci z junioroskej liahne CHVM.
A hoci CD vznikalo na etapy, všetko sa stretlo na jednom mieste ako malo a tvorí ucelený celok, pričom každá z piesní môže smelo fungovať aj osobitne.
CHVM si nemusia nič dokazovať. Ani nikomu. Táto sloboda sa pozitívne prejavuje v ich tvorbe. Ktovie, či sa v pretlaku komenrcie (ale toto nie je nič nové na svete) podarí Chlievu dostať k mladšiemu publiku. Lebo hoci sú CHVM na scéne štyri dekády, stále je na nich čo objavovať a stále by mohli byť pre novú generáciu objavom.
Zo srdca to tým mladým želám a kapele takisto.
Video Šialené sanatórium: https://www.youtube.com/watch?v=8gn0rl8foU4
Celý album free na bandcampe: https://chvm.bandcamp.com/album/chliev
také zamyslenie ohľadom budúcoročnej pohody…všetci vieme že na pohodu chodí cca. 30.000 ľudí…budúci rok 2021 majú byť konečne Olympijské Hry z tohto roku 2020…na hrách bude okolo 30.000 športovcov…tak sa pre zaujmavosť pozrite čo sa pre nich chystá…myslíte si ešte stále že pohoda o rok je reálna…??? https://www.cas.sk/clanok/1041560/organizatori-oh-v-tokiu-clenov-vyprav-planuju-rozdelit-do-bublin/
Ahoj ahooj, CDcko je super, stale ma akosi drzi pocit, ze je „modernejsie“, „novsie“… ci ako to povedat. Velmi sa mi pacia Fialky nad hrobom (nepamatam si vsetky nazvy presne ). Zatial mi stale fici v aute, uz som neratala, kolky krat Dost ste vymakali muziku , super zvuk.
Tazko to zhrnut tak vsetko naraz, kazda pesnicka ma nieco do seba 🙂 ..uprimne, napr. Kolajniciam som najprv nevedela „prist na chut“ a teraz sa ich neviem zbavit, super.
Dakujem a pozdravujem
Neni depresivne, je zo zivota. Ako aj ine vase cd. Najviac sa mi lubi Dosrany a dostany. A potom Kult tuku, ale to som zaujata 🙂 Zajtra si to pustim este raz lebo dnes ma furt cosi vyrusovalo. Ale dobre je to, moze byt
….je pravda, že CD možno dozrievalo dlhšie…no počuť to…vyhrali ste sa viac…aranžmány sú prepracovanejšie a atmosféra je o čosi ťaživejšia…poďme na jednotlivé skladby….Chliev je štandardný rozjazd…no už druhé Fialky počuť dosť iným zvukom, aký by sa od vás čakal…sú tam pekné gitary a skladba má podmanivú atmosféru…Koľaje..určitá nervnosť skladby dobre korešponduje so štekavým saxíkom Chadimu…List je v pomalšom tempe s výborným saxom…Loď je počuť temer až filmovou hudbou s ťaživou stopou….Nalejme a opäť iný prístup ku štruktúre skladby, než by sa u vás čakalo…použitie tuby dáva skladbe správny punc….Peklo a Skartovačky sú svižné..šlapavé záležitosti….v Slobode je pekný dialóg gitary a basy v strede skladby..ženský vokál v pozadí dodáva skladbe až etno-nádych….Sanatórium je spestrenie ženským vokálom…hudobne mi skladba pripomína českú novú vlnu 80-tych rokov….v Chyťte zlodeja ste mi pripomenuli, ako kedysi hrával Dybbuk a v Kulte tuku a Správe, ktoré sú pekne svižné, ste mi zasa pripomenuli Hudbu Praha z 90-tych rokov….Všetko sa dá je pre vás typická skladba a prichádza nasrdená Dosratý…kde dúfaš, že sa to zmení….tridsať rokov dozadu ste čakali, čo sa stane, keď v Berlíne sa zrúti stena….to sú paradoxy….CD i napriek hodinovej stopáži pekne odsýpa…spomalili ste…zvážneli…no vidieť /počuť/, že vás to baví…návrat ? strateného /či neaktívneho/ Jula B. počuť výrazne…je to skôr alternatíva, underground ako punk…bude zaujímavé sledovať reakcie z Čiech, kde má podobná hudba pevnejšie korene…takže za mňa….Chliev neskončí v chlieve….ale bude rotovať v prehrávači často…a dovolím si parafrázovať niekdajší štvavý článok o „novej vlne se starým obsahem“…vy ste starí psi…s novým korením….blahoželám..
.Martin Mažár
Milan Repka
Lubo práve som to nove cd dopočul,,,,,,, no a keďže za najlepší váš výtvor považujem CD chvm 1996,, tak toto nové sa mu prinajmenšom vyrovná,, výborné gratulujem…. M
Milí priatelia a fanúšikovia kapely CHVM, prispievatelia resp. darcovia v našom projekte STARLAB CHVM 40 rokov.
Oznamujeme Vám že dnes sme dokončili poslednú časť celej konzervy – USB kľúča CHVM 40. Bol dokončený film CHÓR VÁŽSKYCH MUZIKANTOV 40 ROKOV V PODZEMÍ. Znamená to že v blízkej dobe budeme expedovať sľúbené odmeny, USB s 10 albumami CHVM, filmom, 2 knihami, Cesta od boľševika k nezávislosti, Underpunk, 4 live koncertami a klipmi. K tomu CD CHLIEV a tričká 40 rokov CHVM.
Ďakujeme Vám za podporu a trpezlivosť. Bez Vás by sme to nedokázali..
Chvm v radiu
S Pohodu súvisí aj oslava vašich 30 rokov na scéne v roku 2010, keď hlavným darčekom bolo, že ste si mohli zahrať s vašou obľúbenou skupinou The Stranglers. Zaujímalo by ma, ako to prebiehalo medzi Vami v zákulisí?
Miško Kaščák nám zabookoval do daru naše idoly The Stranglers. Hrali sme vo štvrtok večer len CHVM a The Stranglers. Toto bol pre nás neskutočný zážitok. Prvú pieseň, ktorú sme sa v kapele naučili hrať v roku 1980, bola pieseň „Hanging around“ práve od nich! Hrávame ju dodnes, len so slovenským textom. U nás sa volá „Hazardný hráč“. A počas koncertu sa k nám bez prípravy pripojil klávesák zo The Stranglers – Dave Greenfield a tú pieseň hral s nami. (Počas prípravy tohto článku Dave vo veku 71 rokov nečakane zomrel.) Celý koncert tiež vyjde na USB CHVM 40. Priznám sa, že v tú noc sme od vzrušenia a dojatia nemohli spať. Ten pocit keď v backstage pokecáš so svojimi idolmi a potom si zahráš spoločný koncert je neopísateľný. Doteraz mi naskakuje husia koža. Ešte raz vďaka za to Miško.
Málokto vie, že za zrodom Pohody stojíš aj ty a že ste hrali s CHVM na jej prvom ročníku roku 1997. Dnes má Pohoda 23 rokov a etablovala sa ako najúspešnejší festival na Slovensku (tento ročník sa žiaľ neuskutoční kvôli situácii ohľadne pandémie). Čo teba na Pohode stále baví?
Stáli sme pri zrode Pohody. Nielen s kapelou CHVM, ale pri prvých ročníkoch sme kamarátsky požičiavali kopírky a tlačiarne štábu a pomáhali sanovať finančné straty z prvého ročníka. Dodnes sme s našou geodetickou firmou partneri Pohody a dva týždne pred začiatkom vytyčujeme na letisku polohu všetkých objektov. Takisto firma gitaristu Juraja projektuje areál Pohody a zároveň zabezpečuje statiku všetkých stavieb. Sme hrdí na tento festival s úžasnou atmosférou. Michal Kaščák tvrdí že CHVM budovalo na začiatku svojej tvorby základy alternatívnej hudby a teraz každoročne buduje základy festivalu Pohoda. Mali sme tam tento rok hrať už desiaty krát. Snáď teda o rok.
Roku 1989, tesne pred revolúciou, sa natočil pre Triangel videoklip k vašej skladbe „Chamelón“, ktorý ste ale v premiére nevideli. Črtala sa pred vami zaujímavá hudobná kariéra, ale nakoniec bolo všetko inak…
Do Trianglu sme natočili na tú dobu vcelku bláznivé video. Premiéra sa konala počas Nežnej revolúcie a keďže akurát v TV dávali prenos z Václavského námestia, tak sme ten klip uvideli až o päť rokov. Pustil nám ho Michal Kaščák. Po revolúcii sme začali súkromne podnikať a kapela išla asi na tri roky koncertne bokom. Celú tú našu snahu dokončili naši priatelia Bez ladu a skladu, ktorí po nás ten Trenčín, mesto alternatívnej hudby, reprezentovali.
Vaša značka Fukkavica records je veľmi produktívna. Okrem albumov CHVM dostali jej prostredníctvom podporu aj ďalšie kapely a taktiež ma zaujalo Vaše internetové „Trenčianske bublanie“ pre české rádio Dráťák (www.dratak.cz).
Fukkavica records mala na začiatku funkciu mapovať trenčiansku alternatívnu scénu. Potom sme pribrali aj ďalšie slovenské kapely. Pribudla nórska a belgická nezávislá scéna. Kazety sme nahrávali doma s mojou Katkou a opatrili sme ich pútavými obalmi z prehistorickej kopírky. Dnes Fukkavica funguje ako dvorné vydavateľstvo našej kapely. Vydali a rozdali sme 2000 kníh a 20 000 cédečiek. Trenčianske bublanie bol 27 dielny seriál rozhovorov s hlavne trenčianskymi ķapelami, ktoré vysielalo undergroundové rádio Dráťák. Všetky diely sú na našom webe.
Chór vážskych muzikantov * 40 rokov nezávislej tvorby
Trenčianska undergroundová kapela CHVM vznikla v roku 1980. Svoju svojbytnú hudbu tvorí a vydáva už 40 rokov na vlastnej značke Fukkavica records. Chceme vás inšpirovať k nahliadnutiu do sveta tejto živorodej časti nezávislej hudobnej scény. Otázky Ľubošovi Dzúrikovi – lídrovi kapely CHVM, položila Gudrun, speváčka z Ľahkej Múzy, ich dlhoročná hudobná priateľka.
Ľuboš Dzúrik
Pred 40. rokmi ste založili kapelu, ktorá sa hneď prvým vystúpením v 1981 ešte pod názvom The We zapísala do pozornosti. Čo vás k tomu podnietilo?
Ako spolužiaci tretieho ročníka miestneho gymnázia, sme boli dobrá partia a mali sme radi dobrú hudbu. Premlel sa okolo nás rock, disko, new wave aj punková vlna. Vždy som túžil hrať v kapele, ale horšie to bolo s ovládaním nástrojov. Jediný skutočný hudobník medzi nami bol JéBé (Julo Berith, gitarista), ktorý nás ostatných potom všetko naučil a o rok sme vyliezli z pivnice mojich rodičov. Hard rock sme neboli schopní zahrať a tak sme zvolili jednoduchší punk. Očarili nás vtedy britský The Stranglers. Naše prvé vystúpenie malo až taký „úspech“, že politický pracovník nám po druhej piesni vypol elektrický prúd. Ráno sme stáli nastúpení u súdruha riaditeľa a ten nám oznámil, že nezmaturujeme. Vcelku dobrý výsledok na prvý koncert.
Etablovali ste sa v Čechách a spolupracovali s Jazzovou sekciou. V tej dobe bol každý koncert neistý z dôvodu, či tam namiesto aparatúry a priaznivcov nebudú páni z ŠTB, ktorí spájali politiku a umenie v jednu „protištátnu“ činnosť. Zažili ste aj vy niečo takéto?
Od roku 1982 sme sa ocitli v Bratislave a tam sa to naozaj začalo. Hrávali sme na večeroch Jazzovej sekcie v klube Primaf presne pod Bratislavským hradom. Tam sme už boli pod drobnohľadom ŠTB ako známa firma. Prvý koncert v Čechách sa sme mali hrať v roku 1985 v okolí Olomouca s MCH Bandom. Nakoniec ho ŠTB rozprášila ešte pred začiatkom. Takých koncertov potom bolo ešte asi desať, kde sme si vôbec nezahrali, len dobre pocestovali. Ale nesmierne nás to bavilo takto sa pohybovať na hrane, nevedeli sme nikdy, či nás za koncert na druhý deň nevylúčia zo školy alebo nevyhodia z práce. A písali sme stále tvrdšie dvojzmyselnė texty, ktoré nastavovali zrkadlo vtedajšiemu zriadeniu.
Zoznámili sme sa v Bratislave okolo roku 1984 a o rok neskôr sme spolu koncertovali v klube Primaf, kde som s vami spievala. Ako vám doba štúdia na VŠ pomohla ďalej vo vašej tvorbe, či kontaktoch?
V Bratislave sa motala po koncertoch kopa ľudí, spoznali sme sa dobre s Mikolášom Chadimom. On doviezol do Primafu kopu nahrávok českých zakázaných skupín Plastic People of the Universe, Jasnú Páku, Máma Bubo. S Mikolášom dodnes spolupracujeme, hrá nám na saxofón aj na novom albume. Na jeho podnet som založil v roku 1985 nezávislé vydavateľstvo Fukkavica records, ktoré funguje dodnes.
V 88-mom ste hrali na Rocklete, v 89-tom na pražskom Rockfeste. Čo vám k tomu pomohlo?
Čo sa týka Rockletu, to bol projekt, kde asi 600 skupín poslalo kazety s nahrávkou a vybrali dvanásť kapiel. Potom každá kapela nahrala jednu pieseň, ktorá vyšla na vinyle s názvom Rocklet 88 .To bolo prvý a posledný krát, čo nám niekto niečo oficiálne vydal. V prípade Rockfestu 89 v Prahe v tom mal prsty Agnes Snopko. Vystúpili tam vtedy všetky zásadné české ķapely a zo Slovenska Bez ladu a skladu, Zóna A, Dežo Ursiny, Dodo Šošoka, Marián Varga, Vidiek a Chór vážskych muzikantov. Záznam z tohto nášho koncertu vyjde na pripravovanom USB k 40 výročiu CHVM.
17 11 o 20 00 na FM radio live koncert CHVM chikiliki tua
Chvm live Bratislava Mladá garda 1988
Chvm live stream koncert 13.10.2020
Koncert zo skúšobne Chvm v budove Geo3 Trenčín dokazuje že kapela je vo skvelej forme a podľa mňa zreje ako vino. Mňa na basu dokonale zastupuje Peter Kops a navrativši sa JéBé dáva kapele ten charakteristický chvmåcky punc. O zvuk sa postaral mixpultový mág Miško Revilak. Kapela hrá s chuťou, Radosťou, s prehľadom. Hoci sú už viacerí z muzikantov plesniví starci, ide z nich charizma a tajomná energia. Ja som nesmierne rád že kapela frčī ďalej a verím že o 10 rokov sa dožije päťdesiatky.
Ľuboš CHVM
Pat a Mat
Klavesy Chvm Ivana Masarika zažili už všeličo. Dokonca na nich hral aj klávesak Stranglers Dave Greenfield s nami na Pohode 2010. Myslíte si že sa ešte dočkajú aj nálepky CHVM 50 ŕokov?
„Dva krát vstúpiš do tej istej rieky..“ alebo úplne neobjektívna „recenzia“ na album CHVM Chliev.
Ako viacerí viete, na tomto albume som sa podieľala pod nickom B-Rabbit ako vokálnymi vstupmi, tak aj textrárskymi. Preto všetko čo napíšem, bude absolútne subjektívne. Taktiež sa poznám s kapelou cez 35 rokov (od 1984, keď vznikla aj Ľahká Múza) a mala som možnosť s nimi istý čas nacvičovať skladby pre dnes už kultový koncert v klube Primaf v roku 1985, kde vznikla aj nahrávka zaznamenajúca aj moju skladbu Šialené Sanatórium. Toľko nevyhnutnej histórie a teraz preskok do prítomnosti.
CHVM si na 40te výročie svojej existencie nadelilo album Chliev, ktorý systematicky začali nahrávať od roku 2018-2020, pričom moje vstupy vznikli pred Veľkou Nocou roku 2019. Dohodnutý bol len cover skladby Šialené Sanatórium, ale práca nám išla tak od ruky, že Ľuboš Dzúrik vybral z nahratých podkladov zopár motívov a nechal ma voľne do hudby improvizovať. Keďže išlo len o základné nápady, nedalo sa už vtedy posúdiť, čo všetko sa v tých skladbách bude nachádzať. O to zvedavejšia som bola, ako to na koniec všetko dopadne a kde sa môj hlas vynorí z útrob skladby. No a na to mi dalo odpoveď až dnešné počúvanie albumu. Ano, dnes som si ho totiž vypočula prvý krát. Čakala som na vhodnú atmosféru a tou sa stala dnešná dušičkovo-testovacia nedeľa. Akoby prítomnosť predznamenala obsah celého albumu, ktorý je z kontextu doby v ktorej žijeme absolútne aktuálny. Album má 15 skladieb, pričom texty sú od rôznych autorov aj mimo CHVM, ale obsahovo na seba neuveriteľne naväzujú a tvoria tak kompaktný obraz mysle jednotlivca, ktorý už veľa zažil, je konfrontovaný so stratou blízkych, chápe bezvýchodnosť turbulencií korporátneho kapitalizmu, ale napriek tomu odmieta kapitulovať a stať sa len bezvýznamným číslom v analýze hospodárskeho rastu spoločnosti. Texty sú poriadne ironické, sarkasticky vtipné až morbídne, spievajú ich viacerí deklamátori, ale v celkom poslednej skladbe sa text končí „prachy a intrigy, sú symbolom doby, stále však dúfam, že sa to zmení…“ Čo sa týka hudobnej časti, je to ako vstúpiť jednou nohou do tej istej rieky…Rozumej, je tam to, čo od CHVM čakáš…ich rukopis je jasný a nezameniteľný…ale tá druhá noha vstupuje do rieky novej, zvukovo rôznorodej. Moderný zvuk gitár Jula Beritha sa preplieta so saxofónmi, rocková basa a bicie tomu dávajú uzavretosť minimalistických groovov a celkovú údernosť už vyšpikujú vokálne party. Mužské a prekvapivo aj ženské. Najprv nastupujem v piatej skladbe Loď, ktorá sa mi osobne veľmi páči po hudobnej stránke. Určite v tom hrá svoju úlohu aj elektronicko /symfonický podklad. Do neho sa krásne zahryzáva môj vokál, ktorý je ale v mixe dosť utopený a tak ho poslucháč nájde zrejme až po viacnásobnom počúvaní. Ako sólovej speváčke Ľahkej Múzy, kde vokálne dominujem, sa mi to ale možno len zdá a všetci to počujú výrazne (takže toto berte prosím s rezervou :-)). Ďalej pokračujeme do skladby Nalejme si čistého hnusu, kde občas vyplávam na povrch a najlepší mix je podľa mňa v skladbe Sloboda. No ale v skladbe Šialené Sanatórium nemusím bojovať o pozornosť poslucháča. Tá patrí len mne. Baví ma jej nový šat a ak som si nevedela predstaviť, ako bude na albume pôsobiť, tak som spokojná a hovorím jednoznačne, tá sa usadila ako šľahačka na pudingu! Od Sanatória šlapeme pomaly ku koncu albumu a podľa mňa najlepší odpal má úplne posledná až punková vec Dosratý a došťatý. Jednoznačne dobre zoradený a vyvážený playlist!. Toto nebude rozhodne žiadne radové album pod gauč, ale to, čo bude hrať v autách, obývačkách či sluchátkach mp3 prehrávačov. Je veľká škoda, že tento druh produkcie si nemôžeme napríklad bežne vypočuť na vlnách rádia FM, kde chýba rubrika, ktorá by sa zaoberala česko/slovenskou alternatívnou hudbou. Napriek tomu verím, že album potešil ako Juraja Kušnierika, tak aj ostatných priaznivcov tohoto druhu v skutku nezávislej kultúry. Lebo len takí ako my vieme zobrať všetky mŕtve body a pretaviť ich do niečoho tak živúceho, ako je hudba! Bolo mi cťou byť súčasťou tohoto projektu a ak to dovolí situácia v budúcom roku, zahráme si všetci konečne na tej super akcii k Vašej 40tke! Punk´s not dead!❤️
„My nemame modré auto
my nemáme peniaze
peniaze sú všetko
láska je len slovo
za peniaze žena
hoc aj nakazená….“
Presne takto v roku 1984 skupina DKP nastavila zrkadlo rebríčku socialistických ideí a morálnych hodnôt. Za túto ich odvahu som ich vždy mal a vždy ich budem mať veľmi rád….
Po ukončení účinkovania v skupine Ajhľa po Gympelrocku 1984 vzniká v Trenčíne ďalšia veľmi zaujímava kapela. Z Ajhľy odchádzajú basák Peter Kops , zručný hudobník vypilovaný v cimbálovej muzike na kontrabas (momentálne hrá v Chvm) a Tibor Hlísta klávesy. /Neskôr moderátor FUN RADIA, zomrel vo veku 40 rokov po ťažkej chorobe/.ˇGitarový mág Jano Korienek, milovník všetkých Zeppelinov a Parplov, ale aj King Crimsona, Hendrixa a Doors. Trochu menej zdatným hudobným článkom ako Jano, bol Peter Cigáň, bubeník, ktorý kapelu držal hlavne ideologicky. Peter preferoval NEUE DEUTSCHE WELLE, kapely IDEAL, TRIO, DAF a aj podľa ich vzoru na koncertoch stál za jedným bubnom a minimalisticky hral a spieval.
Kapela rýchlo pripravila krátky repertoár v tejto zostave a s radosťou po Trenčíne koncertovala kde sa dalo. Najdlhší koncert ktorý zaznamenala FUKKAVICA RECORDS bol v roku 1986, keď predskakovali začínajúcej hviezde …BEZ LADU A SKLADU v klube Lúč v Trenčíne . Bedly ich vtedy uviedol so slovami…Vítam tu našich kamarátov zo skupiny DKP-čertove volky… Chlapci zahrali asi 25 minútový set. Na klávesy však už hral Peter Červínek a mám dojem že začali už používať aj elektrického bubeníka. Cca v roku 1986 sa rozpadli. Ešte v roku 1986 som zachytil ich magický koncert v kine HVIEZDA , na akcii Trenčiansky festival mladých. Do svojich radov prizvali aj MAJA CIGÁŇA – KLAUSA-spev a miestneho mentálne postihnutého maskota JANKA DEMKA, ktorý v brokátovom obleku predstavoval ich tanečnú zložku…apropó tento JANKO DEMKO sa pravidelne zúčasťňoval súťaží a festivalov, spieval jednoduché pesničky a tancoval podivné kreácie, za čo si vyslúžil obdiv a úškrny publika. DKP ho však potiahli. JANKO nakoľko bol homosexuál, neskôr zomrel na AIDS. Po ich reinkarnácii v roku 2000, keď DKP boli pozvaní na 20te výročie kapely CHVM im muzika opäť zavoňala a po totálnych personálnych zmenách postavili novú kapelu, ktorá sa skladala z veľmi kvalitných hudobníkov. Na bicie pricválal na pomoc IVAN PAVLÍK z AJHLY. ( teraz AC TN) , na klávesy dovtedy neznámy ROMAN BUNČEK, na spev JURO ZORNIČKA z POKER GH. …Peter KOPS – basa po nezhodách odišiel do CAPTAIN SLICE a tak isto aj IVAN PAVLÍK do ŠMOXU. Tí náhradníci boli už pre mňa menej dôverne známi, viem len toľko že na bicie hral zručný HEŇO z kapely KRIMINAL a na basu hral Braňo Moťovský ( neskôr Take Shelter). V každom prípade toto bola kvalitná rocková muzika, ktorú chcel Jano Korienek vždy robiť, ale opäť sa im to rozsypalo asi v roku 2005. Príčinou boli bubeníkove drogy a klasický ľudský faktor.
Hudbu kapely DKP môžete počúvať tu :
http://chvm.sk/dkp/
LUBOS CHVM 2011
Kristián Tino Beňo
…
Veľmi pekne ďakujem za zaslanie darčeka, kamarát a vyhlasujem, CHVM za najvačších pankáčov tejto našej gubernie!!!
Píše Miško Kaščåk
A veruze ocul… a veruze ma to aj potesilo… niekedy Ti na to napisem recenziu… celkovy pocit je ale dobry.m
Píše Ketrin Vandrák
Ahoj.nebudem plytvať slovami.Chliev je výborný album,dostal som čo som očakával,moje obľúbené sú Fialky, Loď a Dosratý a došťatý a zvuk celého albumu ma nenormálne baví. veľmi sa teším keď to situácia dovolí a budem si to môcť užiť aj pod pódiom.
Ste legendy,otcovia zakladatelia,ale stali ste sa nimi kvôli tomu že hudba ktorú hráte je postojom,z ktorého ste za 40 rokov neuhli a nezabudli na underground.a kým tu underground bude, verím že nezabudne a vás.
HVM: Chliev – album legendy charakterizuje slovo pestrosť
Chór vážskych muzikantov nie je iba legenda. Stále má čo povedať.
CHVM: ChlievPôvodne to ako trilógiu zrejme nezamýšľali, ale vyšlo to tak.
Nový album legendy slovenskej alternatívnej scény Chór vážskych muzikantov -CHVM zavŕšil trilógiu poslednej dekády Tunel, Bordell, Chliev.
A možno prehlásiť, že najnovšie CD Chliev je najzaujímavejším spomedzi týchto troch albumov.
Tie začali vážski muzikanti tvoriť ako akúsi novú etapu skupiny. Už vedeli, že sú kapela z čítanky, teda, že sa bez ich nezaobíde nijaká encyklopédia slovenského undergroundu a už tiež vedeli, že ich nečaká žiadny singlový hit, ktorým by rozbili rozhlasový éter a Expres by preň menil svoj formát.
Detské sny sa im splnili, oslávili neskutočné 40. výročie, zahrali si na veľkom pódiu s The Stranglers – detskými vzormi, dokazovať si nemusia nič, tak sa stále hrajú. A je to skvelé. A treba povedať, že na rozdiel od našich západných susedov je na Slovensku kapiel tohto rangu ako šafranu.
CHVM pripravili pestrú kolekciu noviniek.
Spojili na nej nespojiteľné osoby, ako básnika Antona Pižurného a multiumelkyňu Gudrun z Ľahkej múzy (tu ako B-Rabbit).
Dali si záležať na textoch a na zvuku albumu, ktorý odhaľuje aj ich nedostatky, taký je dobrý. Kapela ich ale nijako nerieši, autenticita (veľmi správne) dostala prednosť.
Prestrosť zvýrazňuje striedanie hlasov za hlavným mikrofónom.
Ako Elán v najlepších rokoch. (To len podpichujem.)
Cédečko rozbieha titulný Chliev, na ktoré nadväzujú výborné Fialky s temným textom navrátilca Jula Beritha.
Vypointované sloganovité Pižurého texty Koľaje a List vo fľaši držia líniu temnoty podzemia. Mrazivá atmosféra.
V Koľajách a výbornej Lodi sa na base, ale aj ako spevák prezentuje hlavný hýbateľ CHVM Ľuboš Dzúrik, inak dnes viac nehrajúci kormidelník tejto undergroundovej lode. Jeho basový zástoj na ostatných skladbách zaobstaral Peter Kops, ktorý je podpísaný až už pod zmieneným zvukom cédečka.
Ľuboš prispel aj výbornými textami. Okrem Lode, sú to punkové Skartovačky a záverečná (ako vždy, to najdrsnejšie nakoniec) pieseň… Veď si vypočujte, ktorá. Najhoršie je, že vám aj po doznení hučí v hlave.
Z autorov textov ešte vyzdvihnime Tóna Sulíka (Všetko sa dá, s chytľavým sloganom a Chyťte zlodeja, s miernym významovým posunom tohto okrídleného úslovia) a Renátu Kaščákovú („vyřádila“ sa minule na projekte Modré auto, vydanom spolu s Bordelom, teraz prispela jedinou, o to silnejšou skladbou Kult tuku). Ale slabého miesta niet ani u ďalších autorov. Pestrosťou piesní sa CHVM vyhli vate, čo sa im v minulosti nie vždy tak darilo.
Hudobne je to temný alternatívny nudergorund, no songy nestrácajú pesničkovú formu a často z nich vytŕčajú znaky punkovej hravosti. Pre zaujímavosť, Správa využíva podobný riff aký mali Chiki liki tu-a. Z albumu je jasné, s akými kapelami sú CHVM v rovnakom bahne, a zjavne sa v ňom dobre rochnia.
Na albume sa odzrkadľuje, že chlapci už nie sú najmladší a majú svoje zdravotné komplikácie. O to naliehavejšie znie napríklad až deklamatívny hlavný vokál Mira Punu v takom Liste vo fľaši, aj inde.
Spoza celkového temného (nielen) textového vyznenia prekúkajú po viacnásobnom počutí (v aute) sporadicky lúče nádeje a veselosti.
Atmosféru umocňujú hostia. Mikoláš Chadima je v tomto žánri top, spomenúť ho treba už z princpípu.
Gudrun aka Black Rabbit oprášila niekdajší spoločný song s CHVM Šialebé sanatórium s rozkošne naivným divokým textom a prispela i vokálmi. Prvý raz sa pridali aj externí speváci z junioroskej liahne CHVM.
A hoci CD vznikalo na etapy, všetko sa stretlo na jednom mieste ako malo a tvorí ucelený celok, pričom každá z piesní môže smelo fungovať aj osobitne.
CHVM si nemusia nič dokazovať. Ani nikomu. Táto sloboda sa pozitívne prejavuje v ich tvorbe. Ktovie, či sa v pretlaku komenrcie (ale toto nie je nič nové na svete) podarí Chlievu dostať k mladšiemu publiku. Lebo hoci sú CHVM na scéne štyri dekády, stále je na nich čo objavovať a stále by mohli byť pre novú generáciu objavom.
Zo srdca to tým mladým želám a kapele takisto.
Video Šialené sanatórium: https://www.youtube.com/watch?v=8gn0rl8foU4
Celý album free na bandcampe: https://chvm.bandcamp.com/album/chliev
Nejaké linky: Dávny rozhovor 2002: http://frenky.sk/clanok/186/chvm_-_chor_vazskych_muzikantov.html
Tunel: http://www.frenky.sk/clanok/820/chvm-30_a_tunel.html
Bordel (+ Modré auto): http://www.frenky.sk/clanok/1065/imt_smile-_komara-_chvm_plus_modre_auto.html
…underpunk… . http://frenky.sk/clanok/821/chvm-underpunk.html
…a trochu staroveku: http://www.frenky.sk/clanok/193/chor_vazskych_muzikantov_-_cds_14_a_11.html
dnes | Pridal: Michal Frank | Na cestách | čítané: 24 krát | Zdieľať |
Súvisiace články
http://frenky.sk/clanok/1337/chvm-chliev__album_legendy_charakterizuje_slovo_pestrost.html
také zamyslenie ohľadom budúcoročnej pohody…všetci vieme že na pohodu chodí cca. 30.000 ľudí…budúci rok 2021 majú byť konečne Olympijské Hry z tohto roku 2020…na hrách bude okolo 30.000 športovcov…tak sa pre zaujmavosť pozrite čo sa pre nich chystá…myslíte si ešte stále že pohoda o rok je reálna…???
https://www.cas.sk/clanok/1041560/organizatori-oh-v-tokiu-clenov-vyprav-planuju-rozdelit-do-bublin/
https://chvm.bandcamp.com/
Píše Barbora Opiel
Autor textu Chliev
Ahoj ahooj, CDcko je super, stale ma akosi drzi pocit, ze je „modernejsie“, „novsie“… ci ako to povedat. Velmi sa mi pacia Fialky nad hrobom (nepamatam si vsetky nazvy presne ). Zatial mi stale fici v aute, uz som neratala, kolky krat Dost ste vymakali muziku , super zvuk.
Tazko to zhrnut tak vsetko naraz, kazda pesnicka ma nieco do seba 🙂 ..uprimne, napr. Kolajniciam som najprv nevedela „prist na chut“ a teraz sa ich neviem zbavit, super.
Dakujem a pozdravujem
Píše Michal Frank……
Počúvam to v aute
Preto to chvíľu trvá, ale chytám recenziu
Je to parada – fakt
Píše Renáta Kaščåková
Neni depresivne, je zo zivota. Ako aj ine vase cd. Najviac sa mi lubi Dosrany a dostany. A potom Kult tuku, ale to som zaujata 🙂 Zajtra si to pustim este raz lebo dnes ma furt cosi vyrusovalo. Ale dobre je to, moze byt
http://www.mchband.cz/diskografie.htm
Shemale Tube Videos – Recently added Galleries
http://irishdatingapps.telrock.net/?violet
trans free movies thai ladyboys semales video shemal free movies shemails
….je pravda, že CD možno dozrievalo dlhšie…no počuť to…vyhrali ste sa viac…aranžmány sú prepracovanejšie a atmosféra je o čosi ťaživejšia…poďme na jednotlivé skladby….Chliev je štandardný rozjazd…no už druhé Fialky počuť dosť iným zvukom, aký by sa od vás čakal…sú tam pekné gitary a skladba má podmanivú atmosféru…Koľaje..určitá nervnosť skladby dobre korešponduje so štekavým saxíkom Chadimu…List je v pomalšom tempe s výborným saxom…Loď je počuť temer až filmovou hudbou s ťaživou stopou….Nalejme a opäť iný prístup ku štruktúre skladby, než by sa u vás čakalo…použitie tuby dáva skladbe správny punc….Peklo a Skartovačky sú svižné..šlapavé záležitosti….v Slobode je pekný dialóg gitary a basy v strede skladby..ženský vokál v pozadí dodáva skladbe až etno-nádych….Sanatórium je spestrenie ženským vokálom…hudobne mi skladba pripomína českú novú vlnu 80-tych rokov….v Chyťte zlodeja ste mi pripomenuli, ako kedysi hrával Dybbuk a v Kulte tuku a Správe, ktoré sú pekne svižné, ste mi zasa pripomenuli Hudbu Praha z 90-tych rokov….Všetko sa dá je pre vás typická skladba a prichádza nasrdená Dosratý…kde dúfaš, že sa to zmení….tridsať rokov dozadu ste čakali, čo sa stane, keď v Berlíne sa zrúti stena….to sú paradoxy….CD i napriek hodinovej stopáži pekne odsýpa…spomalili ste…zvážneli…no vidieť /počuť/, že vás to baví…návrat ? strateného /či neaktívneho/ Jula B. počuť výrazne…je to skôr alternatíva, underground ako punk…bude zaujímavé sledovať reakcie z Čiech, kde má podobná hudba pevnejšie korene…takže za mňa….Chliev neskončí v chlieve….ale bude rotovať v prehrávači často…a dovolím si parafrázovať niekdajší štvavý článok o „novej vlne se starým obsahem“…vy ste starí psi…s novým korením….blahoželám..
.Martin Mažár
To čo v tom bublaní dávate za perly? CHVM je ako zapichnúť prasa, treba to zachytiť 🙂 Ja sa dobre bavím.
Michal
Nepochopil si
Je to takto
Keď zapichne mäsiar prasa a vtedy strieka ta čerstvá horúca krv ktorá sa zachytí a dá za dojaternic
Chvm .resp Jébé keď zahrá nejaký nový motív tak tuto prvotinu treba hneď zachytiť
Ked to neskôr rozvijame a vylepšujeme tak je to uz nahovno
To som pochopil. Vypichol som to ako jednu z najlepších hlášok, čo tam zazneli. A že ich tam bolo.
Dnes bolo s vami bublanie
live stream chvm 40
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=-uoAwy8x_Xo
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=-uoAwy8x_Xo