Chliev
Päť rokov od vydania albumu Chvm BORDELL vydávame ďalší s názvom Chliev. V kapele sa udiali zmeny, pretože život prináša radosti aj starosti aj rôzne úskalia. Na poste bassgitaristu sa ocitol Peter Kops ako náhrada za nehrajúceho kapelníka Ľuboša Dzúrika. Do kapely aj na nový album sa natrvalo vrátil Julo Berith so svojimi kakofonickými gitarovými sólami. Album Chliev obsahuje 15 zvukovo aj žánrovo veľmi farebných piesní, ktoré spolu tvoria už klasický chvmácky undergroundovo punkový guláš. Štiplavė korenie do tohoto gulášu pridávajú aj hostia:
· Gudrun, Ľahká Múza – spev
· Mišák Štramák, BOX – spev
· Roman Olžbut (Oblak), ex CHVM – spev
· Michal Bahno Dzúrik, Náhodný Wískit – spev
· Mikoláš Chadima, MCH BAND – saxofóny
· Pavol Poliak, NEUROPA – tuba
Album sme nahrávali a mixovali tri roky v Trenčíne v štúdiu Fukkavica records. O zvuk a nahrávanie a mixáž sa staral Peter Kops, obal vyhotovil už klasicky dvorný grafik CHVM Michal Bahno Dzúrik. Album produkoval Ľuboš Dzúrik. Vyjde v náklade 2500 kusov.
Na Chlieve hrajú a spievajú:
· ĽUBOŠ Dzúrik – spev
· Julo Berith, gitara – spev
· Rasťo Dobranský – bicie
· Mirko Puna – spev
· Ivan Masarik – spev, klávesy
· Peter Kohout – saxofón, bassklarinet
· Martin Skovajsa – gitara
· Juraj Šinka – gitara
· Peter Kops – bassgitara
Rec
CHVM * Chliev (recenzia CD)
Druhá polovica sedemdesiatych rokov bola v hudobnom svete riadne naspeedovaná. Partička okolo Malcolma McLarena dokonale zmenila hudobný svet. Preč sú časy rockových dinosaurov a nastupuje mladá energická a nasratá krv, aby dokonale zmiatla, aspoň na čas, zabehnutý kolotoč. V kluboch sa začala zjavovať ozicherkovaná mládež v roztrhaných džínsoch a s farebnými vlasmi, aby takto dali najavo, že hipisácke časy sú dávno preč aj s ich hudbou. Vznikajú skupiny, v ktorých hudbe nie je ani stopa blues, či psychedélie. Skladby sú krátke, úderné, založené na base a gitare s výbušnými bicími, gitarové sóla sú dávno zabudnutá zbytočnosť a spev je skôr proklamovaním textov ako spevom. Sex Pistols, Damned, Clash, Ramones, Stranglers v Británii, či skupiny okolo klubu CBGB v New Yorku určovali nové hudobné trendy.
Ku koncu sedemdesiatych rokov sa to však začalo krásne miešať a čistokrvný punk sa začal miesiť s trashmetalom na jednej, novou vlnou či alternatívou na druhej strane. Rockoví matadori zo šesťdesiatych rokov ohŕňali nosom nad hráčskym umením punkových kapiel. Tie však tiež vyzreli a „naučili“ sa hrať, ba priam obohacovali rockovú hudbu o nezvyklé spojenia nástrojov. Už to zrazu nebol punk, ale akási ďalšia vlna. Či už to nazveme post punk, nová vlna, či alternatíva, pod túto nálepku sa zmestili neskorí Clash, začínajúci U2, Joy Division, The Cure či Stranglers. Číra a kožené bundy s ostňami sa u niektorých zmenili na ulízané účesy a čierne obleky s úzkymi kravatami.
Práve posledná menovaná kapela sa stala akýmsi impulzom, ktorý, vo vtedy 14-ročnom Ľubošovi Dzúrikovi, vyryl celoživotnú brázdu.
„V júni 1978 sedím v bielej košeli a pionierskej šatke na výročnej schôdzi našej základnej pionierskej organizácie, na ktorej sa povinne zúčastňovala celá škola. Všade dokola zúril socializmus. Moja spolužiačka Monika mi od staršieho brata Juraja, ktorý sa presne o 25 rokov neskôr stal mojím spoluhráčom v kapele CHVM, priniesla na túto schôdzu album Black and White od Stranglers. Štyria čierni chlapi v čiernych rukaviciach na bielom podklade. Už samotný obal napovedal, že toto bude čosi… Mozog, textár, spevák, gitarista Hugh Cornwell, bláznivý chemik a génius zároveň, karatista, basák a môj celoživotný hudobný vzor Jean Jacques Burnell, ktorého Stranglers náhodou zobrali do auta ako stopára, ešte vtedy štíhly, postarší a spoľahlivý bubeník Jet Black. Skvelú štvoricu dopĺňa priam doorsovsky znejúci klávesák Dave Greenfield. Od všetkých ostatných punkových kapiel sa odlišovali tým, že mali navyše klávesy a vedeli pekelne ovládať svoje nástroje… Táto platňa mi zmenila život a môj pohľad na hudbu a hudobne nasmerovala našu kapelu. Je zvukovo farebná, surová, magická a prekvapivá. Cítiť z nej obrovskú energiu rozhnevaných mladých mužov,“ spomína Ľuboš Dzúrik, zakladajúci člen CHVM.
Vo východnom bloku a špeciálne v Československu bola situácia iná, ako na Západe. Ako povedal Ľuboš, zúril tu socializmus, ba priam bol na svojom vrchole. Hudobníci, ale aj iní umelci boli za svoj názor prenasledovaní, alebo im ŠTB minimálne neustále znepríjemňovala život. Mladí chlapci ale boli plní odhodlania, a tak na Slovensku aj v Čechách vznikali kapely ako FPB, Extempore, Už jsme doma či v Trenčíne na Gymnáziu J. A. Gagarina kapela The We, čo bol vlastne základ dnešných CHVM. Len veľmi málo kapiel vydržalo do dnes. CHVM patria k nim a na svoje 40. výročie vydali skvelý album Chliev. Za tie roky sa v kapele vystriedalo mnoho muzikantov, ale štýl a názor zostali. Dokumentuje to aj toto CD, kde skladby stoja tradične na basgitare Petra Kopsa a Ľuboša Dzúrika a výbušných bicích Rasťa Dobranského. Na albume počuť tubu(!) Pavla Poliaka aj saxofón Petra Kohouta či hosťujúceho Mikoláša Chadimu. Extempore totiž po roku 1976 inšpirovali na dlhý čas sound a štýl viacerých kapiel pohybujúcich sa v našich krajoch. Či už to boli českí UJD, alebo slovenskí CHVM a Bez ladu a skladu.
Ale späť k Chlievu. Pätnásť skladieb nahrávala a mixovala kapela dva roky a výsledok je vynikajúci. Obsahovo aj zvukovo. Texty reflektujú súčasný stav spoločnosti, tak ako to u takejto kapely má byť. Ani neviem, ktorá pieseň lepšie vystihuje dnešné postoje skupiny. Či „Všetci sme na jednej lodi, pri kormidle rôzni lodivodi, snažíme sa riadiť loď“ – LOĎ, „ Rudý kapitán drží všetkých v šachu, Rýchlo skartuj výložky a hoď ich do prachu“ – SKARTOVAČKY, alebo: „Kilá hnoju na nás valia. Je ich viac. Už nie sú dvaja. V parlamente, na radnici, Poslanci aj úradníci“ – CHYŤTE ZLODEJA.
Je škoda, že album vychádza v tejto nešťastnej dobe, pretože kapela musela zrušiť plánovaný festival, oslavu aj výročný koncert. Verím však, že pred nami sú svetlé zajtrajšky, tak, ako v to verí aj Ľuboš Dzúrik: „Dosraný a došťaný som z tejto doby. Niekedy fakt bývam z toho úplne grogy. Trpezlivo skúšam mať to pevne v ruke. Úspechom je vždy, keď sú trenky suché. Prachy a intrigy sú symbolom doby. Stále však dúfam, že sa to zmení.“ – DOSRANÝ A DOŠŤANÝ.
JÁN GRAUS
https://www.popular.sk/chvm-chliev-recenzia-cd
Antonín Kocábek. 1
2
3
4
Pise Punky
pačia sa mi hlavne skladby chliev,skartovačky,lod,chytte zlodeja,všetko sa da,tieto skladby z cd ma oslovili,vyborna muzika a vyborny text.
Katka Zajac
P. S. Ďakujem za linky… Album Chliev je vynikajúci…. Najviac ma očarila skladba chliev. Nie som žiadny hudobný kritik a ani nebudem, ale z môjho pohľadu je album ako kvalitne vyzreté víno, cítiť v ňom dlhoročné životné skúsenosti každého z vás. Je mi ľúto, že odišiel Julko. Úprimnú sústrasť…
Andrej Križan
Excelentné, je urcite to, ze Vam to tak dlho hraaa!
Otto BBP
Ahoj Lubosi,sedim s kamosem u vanocniho vina a do ucha nam dunej posledni CHVM.Chliev je fakt hodne povedena deska a navic ma dost peknej zvuk-MARY CHRIST-MAS!O
. Zdeno Vykydal
Ahoj kluku . Prave davam Chliev . Jsem utahanej , nevyspalej a uz dost opilej . Hudebne , texty a tak . . joo , konecne Mirecek . Meljsem strach , ze emigroval . Me tam chybi ty neuveritelny spodky , ale musim se na to vyspat a porovnat . Treba se pletu . Na kazdej pad mam z ceda ohromnou radost . Jste jako kapela bezvadna a hlavne nejste nikomu podobni . Uzasni CHVM . Pokud Vas nekdy verejnost oceni , bylo by vyborny abyste u toho byli .
Zdeno Vykydal
Ahoj kluku . Prave davam Chliev . Jsem utahanej , nevyspalej a uz dost opilej . Hudebne , texty a tak . . joo , konecne Mirecek . Meljsem strach , ze emigroval . Me tam chybi ty neuveritelny spodky , ale musim se na to vyspat a porovnat . Treba se pletu . Na kazdej pad mam z ceda ohromnou radost . Jste jako kapela bezvadna a hlavne nejste nikomu podobni . Uzasni CHVM . Pokud Vas nekdy verejnost oceni , bylo by vyborny abyste u toho byli .
Roman Klčo
Dostal som sa dnes po 6 pesničku, zatial si myslim že je to vaše najlepšie CD. Zajtra pokračujem………
Naj piesne Sloboda , Šialene sanatorium, Všetko sa da.
Rk
Pise
Samčo brat dažďoviek
no už mám chliev napočúvaný viackrát, skúsim
znie to ako návrat do 90tych, asi aj vďaka JeBe, ale so značne lepším zvukom, teraz vďaka nemu počúť tú neohrabanosť v plnej kráse, zároveň to pevne drží pokope. mne sa vždy páčil Tunel, lebo bol monotematicky temný a osobný, tento je úplný opak, spoločenský komentár a striedanie štýlov a vokalistov, občas aj v rámci jednej pesničky – Správa začína ako Chiki liki tu-a, uprostred sa z nej stane psychedelický space rock a medzitým sa prejde cez pár ďalších žánrov, veď dobre. je to dobre urobené. kapela má vlastného nehrajúceho fulltime kapelníka – čo je v alt. rock na SK tipujem unikát – a vymenila polovičku rytmiky, čo je u CHVM podstatná zložka. nová rytmika mi príde menej pank a viac 80te, čo veľmi sedí, a aj naživo to v rozháranejšej forme veľmi funguje. páči sa mi, že CHVM sú verní svojej večnej paradigme neustále sa meniť a zároveň znieť stále rovnako. Chliev je dobrý prehľad všetkými doterajšími fázami kapely, dokonca včítane pár takých, ktoré určite ešte len nastanú. dúfam, že sa ešte dočkáme.