Máte radi Bez ladu a skladu? Najmä ich
rannú tvorbu? Chýbajú vám? Sú pre vás Parné valce už prisilnou
komerciou? Nepozdáva sa vám Neuropa? Tak potom rozhodne
siahnite po Chóre vážskych muzikantov.
CHVM sú, ako je
známe, tak ako Bez ladu a skladu tiež z Trenčína, hrajú však
omnoho dlhšie a furt svoje... Vydali niekoľko samizdatových
cédečiek. Jedným z nich je prierez tvorby nazvaný to najlepšie
:-) – live /ten „smajlík“ je vskutku výstižný/. Tento album
bol vydaný pri príležitosti dvadsiatych narodenín skupiny. Aj
keď je Chór vážskych muzikantov už statný adolescent, neopúšťa
ho pubertálne nadšenie a nihilizmus (aj keď sa môže zdať, že
sa to vzájomne vylučuje).
CD obsahuje klasické kusy
ako Chameleón, Nová doba, Underground, Pod kolesom, Harmasan,
Umelé hmoty či Plesniví starci. Nechýba ani tradičná záverečná
pocta Stranglers Hazardný hráč (v origináli No More Heroes).
Hudobne sa CHVM stále váľa v alternatíve
sedemdesiatych rokov. Hudobne i textovo CHVM pripomína Bez
ladu a skladu, aj keď hudba je surovejšia a texty
expresívnejšie. Pri skladbe Underground cítiť viac než
inšpiráciu pražského Extempore.
Jednou z najlepších
piesní CD sú Plesniví starci. Skvelý text Jána Kullu je
umocnený ponurou hudobnou atmosférou. A názov skladby skutočne
nevystihuje, aj keď škodoradostní nepriaznivci by to určite
podotkli, terajšie pôsobenie CHVM. Poteší aj nasledujúci
Krivák, svojou priam až veselosťou mierne vybočujúci z rady
ostatných kúskov tvorby Chóru vážskych muzikantov.
Čo
sa dá albumu jednoznačne vytknúť je absencia niektorých
piesní. To, že chýbajú jediné dva piesne vyšlé aj na
oficiálnych nosičoch (Mušia politika a Hod dog), sa odpustiť
dá, avšak chýbanie jednej z kľúčových piesní, ktorá nechýba
azda na žiadnom sporadickom koncerte, Čakanie na Godota je
takmer neodpustiteľné.
Pochvalu si zaslúži obal.
Ženská tvár majúca miesto očí prsia nie je samoúčelná,
„hlavohruď“ vystupuje aj v jednej z piesní.
Nech je
ako chce, keby niekto spravil rebríček najviac nedocenených
slovenských skupín, vážski muzikanti by obsadili popredné
priečky.
Na zrecenzovanie mám aj ďalšie CD od CHVM,
ktoré mi basgitarista tejto formácie Ľuboš Dzúrik venoval, a
to Panika. Recenzovať niet čo. Obal striedmy, vkusný, zvuk
tentokrát zo štúdia, čiže o čosi lepší než na koncertnej
„bestofke“. Obsahuje o niečo menej skladieb (nie 21, ale 15),
pričom všetky (až na EKG a Bravčové) sú zastúpené aj na prv
recenzovanom albume.
(november 2002)
Rozhovor
s CHVM: [
linka]
Homepage
CHVM: [
linka]